0
0

اهمیت مهارت‌های اجتماعی و تأثیر آن در یادگیری

4616 بازدید
مهارت های لازم زندگی در کودکان

اهمیت مهارت‌های اجتماعی و تأثیر آن در یادگیری در نسل جدید اهمیت بالایی دارد. زیرا که نیازهای بسیاری از ککودکان از طریق بازی کردن برطرف می شود. آن ها مهارت های اجتماعی را در قالب بازی می آموزند. یاد می گیرند چطور داد و دهش در بازی اتفاق می افت؟ از اساسی‌ترین نیاز هر انسانی، داشتن مهارت ارتباطی و اجتماعی است. می‌توان گفت ارتباطات اجتماعی رابطه‌ای مستقیم با یادگیی دارد.

در فرآیند آموزش و مؤسسه پیشگامان عرصه پژوهش ارتباطات اجتماعی اهمیت بالایی دارد و یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها می‌باشد. اگر در مسیر یادگیری بتوانیم از ارتباطات اجتماعی به خوبی استفاده کنیم، زودتر به مقصد و هدف نهایی خود می‌رسیم. اما در ابتدا باید به ماهیت مهارت اجتماعی بپردازیم و ضرورت آن را در زندگی درک کنیم. هم چنین لازم است در رابطه با اثر آن در یادگیری و موفقیت بیشتر مطالعه کنیم.

مهارت‌های اجتماعی و تأثیر آن در یادگیری

یکی از بستر‌هایی که مهارت‌های اجتماعی و تأثیر آن در یادگیری را خواهیم دید محیط‌هایی است که معلمان و تسهیلگران در آن قرار دارند و اگر آن‌ها با مهارت‌های ارتباطی آشنا باشند و بتوانند در کلاس‌های خود از آن بهره بگیرند، تأثیر آن را در تمام دانش‌آموزان با ویژگی‌های شخصیتی متفاوت می‌بینند. آن‌ها با رشد مهارت‌های اجتماعی، تأثیر آن را در یادگیری خواهند دید و فراگیران بی‌حوصله را سر ذوق می‌آورند. فراگیران علاقه‌مند و مشتاق علاوه بر کاهش تشنج در کلاس درس و جلوگیری از بی‌نظمی فضای بهتری برای افزایش راندمان بهتر تدریس جهت یادگیری ایجاد می‌کنند. پیشگامان عرصه پژوهش بستری را برای ارتقا مهارت‌های اجتماعی فراهم آورده است تا خانواده و جامعه را آگاه‌تر کند. این دسته‌ها تأثیر مستقیمی بر یادگیری کودکان و نو جوانان دارد.

مهارت های اجتماعی کودکان

مهارت‌های اجتماعی چیست؟

همانطور که از اسمش پیداست، مهارت اجتماعی یک مهارت یا به نوعی ابزار است که افراد را برای ارتباط‌گیری توانمند می‌سازد و آن‌ها را در مسیر دوست‌یابی، کمک گرفتن، یادگیری، برآورده کردن نیاز‌ها، ارتباطات سالم و خود محافظتی یاری می‌رساند. به طور کلی مهارت اجتماعی تعامل هماهنگ با جامعه است. در کارگاه مادر و کودک موسسه آموزشی پیشگامان عرصه پژوهش به اهمیت مهارت‌های اجتماعی و تأثیر آن در یادگیری بسیار پرداخته شده است.

اهمیت مهارت‌های اجتماعی و رشد فردی

تأثیر دیگر ارتقا مهارت اجتماعی این است که در رشد ویژگی‌های شخصیتی مؤثر است. ویژگی‌هایی مانند اعتماد، احترام، مسئولیت‌پذیری، انصاف، مراقبت و شهروندی که از مهم‌ترین و بارزترین ویژگی‌های هر انسان سالم است. در نتیجه می‌توان گفت یک تعادل اخلاقی این مهارت در ما ایجاد می‌کند و مهارت اجتماعی به طور مستقیم بر زندگی حرفه‌ای و شخصی و سلامت افراد و یادگیری آن‌ها تأثیر می‌گذارد.
مهارت اجتماعی در نهایت منجر به شایستگی اجتماعی می‌شود و به شما اجازه می‌دهد به شیوه‌ای مؤثر و رضایت بخش با دیگران ارتباط بگیرید. همچنین باعث کاهش استرس شما در موقعیت‌های اجتماعی سخت یا جدید می‌شود. البته تسهیل‌کننده فرآیند یادگیری، ارتباطات عاطفی، حل مسائل نیز می‌باشد.در ادامه به انواع مهارت‌های اجتماعی می‌پردازیم که به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • مهارت‌های اجتماعی اولیه (پایه‌)

انواع مهارت‌های اجتماعی که در یادگیری موثرند

گوش دادن

اولین و مهم‌ترین مهارت مهارت گوش کردن است. شنیدن با گوش دادن متفاوت است. گوش کردن درون خود ارتباط نزدیک و همدلی را دارد و نیازمند توجه صرف است. گوش دادن تمرین می‌خواهد.

سر صحبت را باز کردن

اینکه آغاز‌گر یک مکالمه باشید خود نیاز‌مند این است که در رابطه با مهارت اجتماعی آموزش دیده باشید. سر صحبت باز کردن یک شرط اساسی دارد و آن پذیرش طرف مقابل برای صحبت کردن با شماست. شما باید مکالمه را به درستی آغاز کنید، که بتوانید اعتماد طرف مقابل را نیز بدست‌آورید.

سؤال پرسیدن

خواسته‌های خود را چگونه بیان می‌کنید؟ چگونه سؤال پرسیدن یک مهارت مهم در ارتباطات اجتماعی است که در یادگیری نیز مؤثر است. این مسأله یکی از اولین مؤلفه‌هایی است که باید به کودکان در کلاس درس آموزش داده شود. پرورش جسارت سؤال پرسیدن را باید از سنین کودکی پرورش داد.

سپاسگزاری

تشکر کردن درون خود ادب و احترام را دارد و شما باید برای انتخاب کلمات آن به خوبی دقت کنید.

معرفی خود و دیگران

شما این کار را با دوستان خود و در موقعیت‌های خانوادگی و همچنین در محیط کاری یا دانشگاهی انجام می‌دهید. به هر حال، دانستن نحوه معرفی خود یا معرفی دیگران، یک مهارت اساسی بسیار مهم در روابط اجتماعی است.

تعیین قرار ملاقات

توانایی قرار ملاقات گذاشتن با دیگران، مهارتی بسیار مفید برای مدیریت زندگی روزمره شما در ارتباط با افراد دیگر است. از قرار ملاقات با پزشک تا ملاقات با مشتری برای بستن قرارداد فروش، تا قرار‌های دوستانه و خانوادگی.

مهارت اجتماعی نوجوانان

همدلی و هوش هیجانی

همدلی و هوش هیجانی مهارت‌هایی هستند که که روابط شما را رشد می‌دهند و به کیفیت آن‌ها می‌افزایند. باید راه روش‌های آن را بدانید و برای آن به طور مؤثر تمرین کنید

ابراز وجود کردن

در موقعیت‌های پیچیده چقدر اصولی از خود دفاع کنید؟ در مورد نیاز‌های خود صحبت کنید؟ با دیگران ارتباط برقرار کنید، به دیگران گوش دهید و به حقوق دیگران توجه کنید؟ ابراز وجود کردن یکی از تخصصی‌ترین مهارت‌هایی است که هر کس باید در روابط اجتماعی آن را به صورت اصولی به کار ببرد.

کمک خواستن

نداستن عیب نیست! گاهی شما نمی‌دانید، نیاز به مشاوره، حمایت و کمک خواستن از دیگران دارید و این مسأله یک رفتارانسانی بالغانه است واقع، شما باید به این آگاهی برسید که به موقع، چگونه و چه کمکی بخواهید

متقاعد کردن

متقاعد کردن به معنای زور کردن یا تحمیل نیست. مهارت اینکه چگونه بحث کنید، ارتباط برقرار کنید، و به تفاهمی برسید که در آن به دیگری بفهمانید که یک رفتار یا عمل خاص می‌تواند سودمندتر باشد. در نهایت توانایی اثر‌گذاری و ترغیب دیگران، هنری است که ارزش یادگیری را دارد.

پذیرش خود

در کنار خودتان باشید، به خود علاقه درونی داشته باشید. شما انسانی زنده و هوشیار هستید. شما باید در کنار خود باشید و با خود مهربانی باشید و این موجوده زنده را لایق یادگیری و آموزش و خطا بدانید.

نتیجه

امیدواریم این مقاله دید خوبی به شما درباره اهمیت مهارت‌های اجتماعی و تأثیر آن در یادگیری بدهد و به مؤسسات آموزشی نگاهی بستر ساز داشته باشید. زیرا برای پرورش و یادگیری ضروری‌ترین نیاز‌های کودک و نوجوانان عزیز کشورمان محیط استانداردی فراهم می‌کند.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://mypap.ir/?p=1455
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد اهمیت مهارت‌های اجتماعی و تأثیر آن در یادگیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.