شما اینجا هستید

کامپیوترکودک

به نام خالق خلاقیتها

نظام تعلیم وتربیت از ارکان اصلی رشد و تعالی هر جامعه ای است.مسلما آنچه بیش از هر چیزدر این نظام حائز اهمیت است شیوه های مورد استفاده در آموزش و پرورش است و حساسیت  انتخاب این روشها زمانی که مخاطبین آن در سنین کودکی و نوجوانی باشند پررنگ تر میشود.همه براین موضوع واقفیم که در عصر رسانه ها زندگی میکنیم و حضور  موثر در جامعه بدون داشتن مهارتهای لازم  برای  استفاده از ابزارهای ارتباطی تقریبا غیر ممکن است.

در این بین نحوه ی ورودکودکان به  دنیای کامپیوتر  دغدغه ی بسیاری از دلسوزان امر آموزش شده است. از یک سو واگذاری این مقوله به کودکان و دل بستن به یادگیری تجربی کار با کامپیوتر ، مسیری پرمخاطره است که  نه تاثیرات دراز مدت تربیتی آن را میتوان نادیده گرفت و نه امکان هدایت کودکان را در جهتی که به تقویت مهارتهای علمی و ارتباطی آنان منجر شود فراهم میکند.از سوی دیگر اگر این آموزش حتی به شکلی نظام مند در سنین خردسالی شروع شود اما خصوصیات روحی کوکان را نادیده بگیرد و آموزشی صرفا تئوریک و خشک را به مخاطب ارائه کند نتیجه ای جز  واپسزدگی کودکان و کاهش شور و شوق آموختن در آنان نخواهد داشت.آنچه که در دوره های آموزشی این موسسه سرلوحه ی کار قرار گرفته ، آموزش پروژه محور است و به عقیده ی ما هم محاسن هر دو شیوه ی فوق را دارا است و هم معایب هر دو را برطرف کرده است.اما آموزش پروژه محور چیست؟

بسیاری از مربیان کامپیوتر در مهدها و  دبستانها این تجربه را دارند که در هنگام تدریس در  سایتهای کامپیوتری، کودکان مدام به دنبال بازی کردن با رایانه ها هستند و امکان ایجاد تمرکز در آنان برای توجه به کلاس کار سختی است.شیوه ی آموزش پروژه محور دقیقا به دنبال برانگیختن حس کنجکاوی کودکان و هدایت بازیهای آنان در جهت یادگیری مفاهیم کامپیوتری است. جروم برونر روانشناس آمریکایی معروف قرن بیستم میگوید: کودکان تقریبا هر چیزی را در هر سنی یاد میگیرند به شرط این که با شیوه ای مناسب به آ نها ارائه شود. خوشبختانه نحوه ی ارائه ی مطالب در این دوره ها روشی  نیست که در مرحله ی آزمون و خطا باشد ، بالعکس این روش حاصل پنج سال تدریس مستمر در تعداد زیادی از پیش دبستانی و   دبستان های سطح شهر تهران میباشد و در حال حاضر  آرشیو حجیمی از نمونه کارهای انجام شده توسط کودکان بین 4 تا 7 سال در طول این 5 سال موجود میباشد.(برای دسترسی به آرشیومورد نظر به پایگاه اینترنتی موسسه ی پیشگامان عرصه ی پژوهش مراجعه نمایید) این تجربه ی گرانبها نشان میدهد که تناسب مفاهیم ارائه شده در این دوره ها با کشش وروحیات کودکان چیزی بیشتر از یک ادعا است و مجریان این طرح، این ادعا را ثابت نموده اند.

 محتوای ارائه شده در  کلاس های آموزش پروژه محور کامپیوتر به کودکان که در هفت دوره برگزار می شود بر اساس نیازهای هر سن و میزان کشش و جذابیت دروس برای هر گروه تنظیم شده است.مخاطبان دوره ی اول ، کودکان پیش دبستانی (سال ماقبل اول دبستان)و مخاطبین هفتمین دوره دانش آموزان سال ششم ابتدایی هستند.

 

طرح درس آموزش کامپیوتر ویژه دانش آموزان 5تا 11 سال دوره ی 7ساله

ردیف

زمان اجرای دوره

عنوان دوره

مباحث مورد تدریس

اهداف آموزش

شروع دوره

خاتمه دوره

1

مهر6سالگی

 

 

 

 

 

 

پیش دبستان

 

 

خرداد6سالگی

 

 

 

 

 

 

پیش دبستان

 

جذب و آشنایی اولیه

 

 

 

 

ورود به یک دنیا سرشارازلذت

آشنایی با سخت افزار کامپیوتر(استفاده از آموزش های جانبی با نقاشی کشیدن)

نحوه روشن و خاموش کردن درست کامپیوتر،آموزش نرم افزار paint (نرم افزار نقاشی) در حد توانایی کار با ابزارهای برنامه و رسم اشکال هندسی و رنگ آمیزی آنها وکار برروی مفهوم drag & drop و ذخیره سازی فایل

 تنظیات تصاویرپشت میزکار ،ساخت پوشه و مدیریت فایلها ، آموزش برش و کپی فایلها ، معرفی سخت افزار فلش مموری ونحوه انتقال دیتا به کمک آن و ویروس یابی آن

معرفی نرم افزار فلش و طریقه نصب آن، آموزش ساخت افکت  های ساده ،آموزش افکت تبدیل اشکال به یکدیگر، ساخت حرکت برروی مسیر های منحنی ومشخص شده ، تدریس لایه سازی و ساخت افکت های متفاوت در هر لایه . آموزش به کار گیری صدا در حین حرکت تصاویر و آموزش ساخت نما آهنگ های یا کلیپ

 

با ایجاد تمرکز بر حرکت کرسر روی صفحه مانیتورو ترسیم نقوش زیبا و رنگارنگ درک مفهوم حرکت دادن ماوس برروی پد ونیاز به باز کردن پوشه و ذخیره سازی تصاویر ترسیم شده خود به خود میسر می شود.(اهدافی که در پودمان اول ICDLمد نظر است)

آشنایی با مفاهیم درست کامپیوتری و کاربرد آنها در شروع کار با کامپیوتر سهم بسزایی دارد و قبل از شروع برنامه های تخصصی کارآموز باید با برخی اصطلاحات رایج و مهم آشنا شود.

حل مشکل انتقال اطلاعات با استفاده از فلش مموری، درک معانی سخت افزاری را آسان می سازد.

درک تصاویر در ذهن تاثیر شگرفی در رشد خلاقیت و بسط توانایی تجسمی ذهن را بدنبال دارد. شباهتهای ابزار نقاشی درنرم افزار paint و flash کار فراگیری نرم افزار های تخصصی و گذر از یک نرم افزار ساده به یک نرم افزار حرفه ای ( Professional )را ممکن می سازد.

شروعی در آشنایی با دنیای انیمیشن

 

پروژه: ساخت نماهنگ با نرم افزار فلش

 

2

 

مهر7سالگی

 

 

 

 

 

 

اول دبستان

 

خرداد7 سالگی

 

 

 

 

 

 

اول دبستان

حرکتهای مرموز و پیچیده

 

 

 

 

 

حرکت ، شادی ، آهنگ

مروری برمباحث تدریس شده دوره های قبل با اجرای پروژه کاربردی آن مباحث

ادغام درس و انیمیشن و بیان مفاهیم درسی با تصاویر متحرک آغاز آموزش تولید محتوی درسی(آغاز یک دوره جدید آموزشی)

شروع آموزش تایپ ده انگشتی انگلیسی(در صورت لزوم به صورت جزوه همراه کتاب) و تایپ ده انگشتی فارسی بهمراه آموزش ابزارهای نرم افزار word

اتمام تایپ ده انگشتی و تسلط بر ابزارهای نرم افزار word

اجرای افکتهای نوآورانه توسط آموزگار با استفاده از نکات تدریس شده باعث رشد خلاقیت و ایجاد فضای مناسب برای تشویق به ارائه ابتکار است .

آموزش word سومین پودمان ICDL را هدف دارد

فراگیری روش تایپ ده انگشتی بالا بردن سرعت نگارش رایانه ای می باشد

 

پروژه1: ساخت نماهنگ با حروف فارسی تا قبل ازعید

پروژه2: تولید محتوی درسی اول دبستان

3

مهر8سالگی

 

 

 

 

 

دوم دبستان

خرداد8سالگی

 

 

 

 

 

دوم دبستان

تصاویرکتابهای درسی شروع به حرکت می کنند به خانم معلم کمک می کنیم که راحت تر درس ها را بیان کند .

با فرستادن تکالیف به معلمت نوع جدیدی از ارتباط رو تجربه کنیم ...

 

تسلط برروی طراحی page توسط نرم افزار word

معرفی مفهوم ایمیل ،دریافت و فرستادن نامه ا لکترونیکی

ضمیمه کردن فایل به همراه ایمیل

ارائه مفاهیم دروسی ریاضی ، علوم ، داستانهای کتاب فارسی و دینی در مانیتور کامپیوتربه زبان بسیار ساده و جذاب

تولید محتوی الکترونیکی یا آغاز E.learning ( ادامه دوره آموزشی)آموزش ریزه کاری های ابزار های فلش،options

 

آموزش اینترنت از اهداف پودمان هفتم ICDL می باشد که اینجا نیاز به تهیه ملزومات اجرای پروژه انگیزه فراگیری را افزایش می دهد . ( آموزش بر مبنایPBL)

گشودن راهی جدید در پیش پای کودکان ، بیان مفاهیم درسی با زبان انیمیشن، بکارگیری تصاویر زیبایی گرافیکی در ارائه مفاهیمی دروسی چون علوم تجربی ، دینی ، علوم اجتماعی و ...  ، درک مفهوم چند رسانه ای (Multimedia  )

افزودن یک رسانه به یک برنامه افزار چند رسانه ای

4

 

مهر9سالگی

 

 

 

 

 

 

 

سوم دبستان

خرداد9سالگی

 

 

 

 

 

 

 

سوم دبستان

راهی دیگر برای حرکت دادن نوشته ها واشکال

 

 

 

 

 

ارائه مطالب در قالب اسلاید ها

آشنایی با نرم افزار power point

ادامه ساخت تولید محتوی (در پایان سال هر دانش آموز موظف به تحویل یه کار تولید محتوی در زمینه درسی مورد دلخواه می باشد)

تکیمل ساخت انیمیشن برای یک فصل درسی

 معرفی نرم افزار swishmax   و استفاده از افکت های حرکتی برای نوشته در ساخت تولید محتوی توسط نرم افزار فلش

تکمیل آموزش نرم افزار power pointدر پایان این دوره هر دانش آموز برای ارائه یک مبحث درسی موظف به ساخت یک پروژه توسط نرم افزار power point

 می باشد .

آموزش PowerPoint  چهارمین پودمان ICDL را هدف دارد.

به عمل آوری آنچه در آموزش برنامه چند رسانه ای(Mutimedia) ذکر شد .

کاربرد نرم افزار PowerPoint در ارائه ی مباحث درسی .

5

مهر10سالگی

 

 

 

چهارم دبستان

خرداد10سالگی

 

 

 

چهارم دبستان

پروژه هایمان را به همه  نشان دهیم

 

تلفیق ریاضیات و آمار با کامپیوتر

آموزش نرم افزار excel

پروژه ارائه مباحث درسی با استفاده از نرم افزارهای آموزش داده شده از نمایش آن در سایت  های شخصی دانش آموزان

آموزش ساخت وبلاگ به دانش آموزان

آموزش Excel  پنجمین پودمان ICDL را هدف دارد

فراگیری نرم افزاری که در موازات استفاده از Flash برای افزایش قدرت بیان آن به کار می آید .گشودن درهای جدید به دنیای ارتباطات جهانی و ساخت فضای خصوصی برای معرفی خود در دنیای مجازی .تمامی دانش آموزان پروژه های خود را برروی وبلاگ های شخصی خود قرار داده و توسط دبیران و مدیران ارزیابی می شوند

6

مهر 11سالگی

 

پنجم دبستان

خرداد11سالگی

 

پنجم دبستان

دنیای ویرایش عکس

شروع آموزش نرم افزار photoshop

معرفی جعبه ابزار و آشنایی با کاربرد های آن .

تدریس افکت های مربوط به لایه ها در نرم افزار photoshopآغاز تدریس مبحث فیلترها

ارائه یک کار هدفمند توسط هر دانش آموز در پایان دوره آموزش این نرم افزار

 

گسترش توان ذهنی با به کارگیری مغز در تجسم تصاویر و نوآوری در آنها .

کسب توانایی در خلق تصاویر جدید

غنی نمودن بیان چند رسانه ای با تکمیل رسانه تصویری

7

 

 

 مهر12سالگی

 

 

ششم دبستان

 

خرداد12سالگی

 

 

ششم دبستان

 

دستورها و برنامه نویسی

 

بازی سازی(آشنایی با مبحث برنامه نویسی مقدماتی)

تدریس مباحث ساده action script

 

تقویت قدرت استدلال و استنتاج های منطقی

افزایش انگیزه در فراگیری و به کار گیری رایانه با تولید تصاویر تعاملی

ارضای تمایل انسان به آفرینش با ساخت تصاویر فرمانبر

(تعاملی یا Interactive)

 

تعداد جلسات برای هرسال تحصیلی

عنوان

25 جلسه 

کادر، شامل آموزگار ، پشتیبان و سوپروایزر،

اطلاع رسانی روی سایت و

از پایه پیش دبستان تا ششم دبستان

25 جلسه 

کادر، شامل2 آموزگار ، پشتیبان و سوپروایزر،

اطلاع رسانی روی سایت و

از پایه پیش دبستان تا ششم دبستان

پک نهایی کارنامه توصیفی و DVD گزارش پایانی سال

  جهت کسب اطلاع از نحوه ثبت نام و هزینه کلاسهای آموزش کامپیوتربه کودکان با شماره های زیر تماس حاصل نمائید:

:021-66196508

:0912-8132652