شما اینجا هستید

درباره همایش

همایش ملی دانش آموزان پژوهشگر

فاز اول ( رویش انگیزه ها)

در این فاز، برتر دبیرستان­های سرتاسر کشور  دعوت خواهند شد تا در سمیناری انگیزشی شرکت کنند تا علاوه بر کسب اطلاعات جامع راجع به جشنواره­ های مختلف ملی و بین المللی، با روش­های مختلف ایده ­پروری آشنا شوند . انگیزه­ دهی به برای گام نهادن در عرصه­ ی پر پیچ و خم پژوهش دستور کار اصلی ما در این فاز است. برای این منظور علاوه بر استفاده از مفاخر دانش آموزی که تحت راهنمایی اساتید به برگزیدگان و دانش آموزان پژوهشگر کشور تبدیل گردیده­ اند، الفبای پژوهش و مزایای فعالیت های پژوهشی برشمرده می­گردد. ضمن این که تلاش خواهیم کرد تا با برشمردن مزایای فعالیت­های پژوهشی انگیزه­ های متعالی را بیدار سازیم.  هم­چنین به همت اعضای انجمن علمی دانشگاه تهران تلاش خواهیم کرد تا این مستعد را به سمت پرورش ایده­ های ناب و خلاقانه و در عین حال کاربردی سوق دهیم.

 سال گذشته در دومین همایش دانش آموزان پژوهشگر، 560 دانش آموز مستعد کشور در فاز اول شرکت کردند. این گردهمایی در روز 6 آذر ماه 93 در تالار دکتر چمران دانشگاه تهران برگزار گردید.

 فاز دوم ( آوردگاه ایده ها)

فاز 2 یک فاز مجازی است که به جهت ثبت ایده­های اولیه­ی متقاضیان در سامانه مورد نظر قرار گرفته است. پس از ثبت ایده­ها، مشاوره­ی مجازی آنلاین و آفلاین و هم­چنین مشاوره­های حضوری در قالب کارگاه­های پروپوزال نویسی و مقاله نویسی برای تبدیل ایده­ها به یک پروژه­ی عملیاتی و قابل باور آغاز خواهد شد و در این مسیر، مشاورین از خلق ایده تا به ثمر نشاندن آن همراه و همیار خواهند بود. در این مرحله اطلاعات لازم برای نوشتن پروپوزال طرح­های به آنان داده می شود و در نهایت داوری اولیه­ای روی ایده­ها و پروپوزال­های آنان انجام خواهد شد تا در همین مراحل ابتدایی با بهره­گیری از نظرات و پیشنهادات  تخصصی کارشناسان و اهل فن به اصلاح و بهبود کار خویش بپردازند. در این گام هر طرحی در حوزه­ی تخصصی خودش مورد داوری قرار می­گیرد و برای این کار از انجمن­های علمی دانشگاه و دانشجویان نخبه­ی این مرزو بوم کمک خواهیم گرفت.

 فاز سوم( تجلی­گاه پروژه های تکامل یافته)

در این فاز، ی که تمایل به اتمام پروژه­ی خود دارند، خود را از دیگران جدا کرده و با سرعت به سمت نهایی کردن پروژه های خود پیش خواهند رفت. در این میان مشاورین مجرب برای راهنمایی و کنترل کیفی کارشان هم­چنان همراه خواهند بود و به صورت مجازی و حضوری با ارتباط برقرار خواهند کرد. ضمن این که از این­ پس می­توانند از مشاوره­های تخصصی هر حوزه نیز بهره­ مند گردند. تمامی نخبگانی که موفق به اتمام پروژه­ ی قابل دفاع خود شده اند در تجلی­گاه پروژه­های تکامل یافته به دفاع حضوری از پروژه­ های خود در مقابل اساتید و متخصصان خواهند پرداخت تا علاوه بر کسب تجربه­ای گرانبها از همنشینی با بزرگان و اهل فن، شاهد رقابتی دوستانه و دلنشین باشیم و در نهایت نیز از نفرات برگزیده تقدیری شایسته به عمل خواهد آمد.

اعتقاد برگزارکنندگان همایش ملی نخبگان پژوهشگر بر این است که با وجود این که فقط دو سال از معرفی و برگزاری این همایش می­گذرد؛ اما نقطه­ ی عطفی در ایجاد فرهنگ صحیح پژوهش از سنین نوجوانی و در مقطع دانش­ آموزی و قبل از ورود به دانشگاه بوده است. با توجه با تأکید روزافزون سیاست­گذاران و فعالان حوزه­ی آموزش کشور بر امر پژوهش، به نظر می­رسد این همایش می­تواند بارقه­های جدیدی در ایجاد انگیزش برای رسیدن به این مهم باشد. نتایجی که شرکت کنندگان در همایش ملی دانش آموزان پژوهشگر در طی دو سال برگزاری آن در معتبرترین جشنواره پژوهشی دانش آموزی (جشنواره خوارزمی) به دست آورده ­اند مؤید این مطلب می­باشد.