0
0

مسیر کارآفرینی با برگزیده جشنواره خوارزمی

4098 بازدید
کارافرینی

یکی از مهم‌ترین رسالت‌ها در حوزه آموزش و تربیت کودک و نوجوان تربیت کارآفرینان موفق است. می‌توان در راستای مباحث کارآفرینی و جشنواره خوارزمی به این هدف رسید. تربیت نسلی متفکر و کارآفرین می‌تواند از اساسی‌ترین نیاز‌های کشور را رفع کند. نیاز به توسعه کارآفرینی و ایجاد اشتغال در جامعه امروز باید یکی از اولویت‌های مراکز آموزشی و تربیتی باشد تا در این مسیر با کودکان و نوجوانان قدم بر دارند.

مسیر کارآفرینی و جشنواره خوارزمی در مدارسی موفق عمل کرده است که فضای تجربه کردن و کشف کردن به دانش‌آموز داده است تا او در یک محیط مناسب آموزشی رشد کند و تفکر منطقی خود را نیز ارتقا دهد. دانش‌آموز باید در محیطی قرار بگیرد که در آن متکی به خود باشد و به حل مسائل خود به صورت مستقلانه برسد.

ملاکی که در کارآفرینی و جشنواره خوارزمی دانش پژوه ارزیابی می‌شود مهارت‌های متفکرانه، خلاق و کار آفرینی است. فرهنگ کارآفرینی اگر از سنین کم در دانش‌آموزان نهادینه شود، شاهد پیشرفت چشم‌گیری در زمینه‌های مختلف خواهیم بود. می‌توان گفت در کار آفرینی و جشنواره خوارزمی مسائل مهمی پنهان است که اگر فرزندان ما در این راه قرار بگیرند به صورت ناخودآگاه این مؤلفه در آن‌ها رشد می‌کند.

تا به حال به کارآفرین شدن فکر کرده‌ای؟ واژه کارآفرینی به گوش شما آشناست؟ چرا باید به کارآفرینی توجه کرد؟ این روز‌ها که حرف از اشتغال زایی در جامعه است، کارآفرین شدن شاید راه پیچیده و سختی داشته باشد. اما نگران نباشید! پیشگامان عرصه پژوهش برای کودکان و نوجوانان نقشه راهی تعریف کرده است که خیلی زودتر از آنچه فکرش را بکنید به داشتن کسب و کار خود برسید.

چرا کار آفرینی؟

هر کسی که کارآفرین شود نه تنها خود به حرفه‌ای با ارزش خواهد پرداخت، بلکه برای عده‌ای از هم نوعان خود هم اشتغال زایی (معضل بزرگ جوانان) خواهد کرد. یکی از بزرگترین محاسن کارآفرینی این است که شخص از شغل خود لذت می‌برد چون دقیقاً خودش آن را خلق کرده است. شما دیگر کارمند کسی نیستید و قرار است با مهارت‌هایی که کسب کرده‌اید و قدرت تخیل خود و همچنین مدیریت و رهبری به اهداف شغلی خود برسید. شاید سؤال شما هم این باشد که از چه سنی بذر کارآفرینی را بکاریم؟ با چه طرحی می‌توان در مسیر کار آفرینی قرار گرفت.

مسیر کارآفرینی با جشنواره خوارزمی

در ایران، یکی از مسیر‌هایی که منتخب دانش‌آموزان است، مسیر جشنواره خوارزمی است. به طور کلی این جشنواره در راستای اهداف حوزه‌های تربیت و یادگیری برنامه درس‌های ملی گام بر می‌دارد. و تصمیم دارد که کیفیت یادگیری دانش‌آموزان را ارتقاء دهد. همچنین سعی دارد به اهداف تعلیم و تربیت در زمینه‌های علمی و فناوری تحقق ببخشد. جشنواره خوارزمی بستری مناسب برای کارآفرین‌های کوچک در زمینه مهارت‌آموزی فراهم می‌کند. همچنین دیدی گسترده در زمینه کسب و کار به دانش‌آموزان می‌دهد. اگر ما به عنوان فرزندان ایران به فکر توسعه فرهنگ کار و کارآفرینی باشیم، می‌توانیم در مسیر استقلال ملی قدم برداریم. پیشگامان عرصه پژوهش در راستای تحقق این اهداف دانش‌آموزان را با جشنواره ملی خوارزمی آشنا می‌کند تا فرصتی فراهم شود برای شناسایی و رشد و شکوفایی استعداد‌های دانش‌آموزان. در طی دوره‌هایی کارآفرینی پیشگامان عرصه پژوهش، دانش‌آموزان به تقویت فعالیت‌های علمی و مهارتی و پژوهشی می‌پردازند. این مسأله خود گام بلندی برای رسیدن به کارآفرینی خواهد بود.

کارآفرین پروری

یک عقیده‌ای که ما همیشه بر روی آن تأکید داریم و آن را تبدیل به شعار خود کرده‌ایم این است که: «اگر می‌ خواهی به فردی یک روز غذا بدهی به او ماهی بده، اما اگر می‌ خواهی همه عمر او را سیر کنی به او ماهی گیری بیاموز.» حتماً شما هم این ضرب المثل را شنیده‌اید. باید بدانید که در دوره‌های کارآفرینی پیشگامان عرصه پژوهش قرار است به دانش‌آموزان نحوه تفکر کارآفرینانه آموزش داده شود. ما اگر بتوانیم بینش دانش‌آموزان را تغییر دهیم تا بتوانند در مسیر تحصیلی و علمی خود دست به ریسک بزنند، گویی نصفی از مسیر را طی کرده‌ایم. جامعه علاوه بر اینکه به مشاغلی مثل پزشکی، مهندسی، معلمی و دیگر مشاغل احتیاج دارد به کارآفرینان خبره نیز نیاز دارد. جامعه ما نیازمند بستری مناسب برای پرورش تفکر کارآفرین پرور است.



آیا این مطلب را می پسندید؟
https://mypap.ir/?p=1352
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد مسیر کارآفرینی با برگزیده جشنواره خوارزمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.