شما اینجا هستید

آموزش رباتیک به کودکان

طرح درس کلاس های رباتیک کودک

هدف از کلاس های رباتیک درپایه های پیش دبستان ایجاد زمینه ی مناسب به منظور تقویت انگیزه ی یادگیری و پرورش استعدادهای برتر دانش آموزان از جمله خلاقیت و نوآوری و ایجاد مهارت خودارزیابی در دانش اموزان است.

کاربرد : در مقاطع پیش دبستان تمامی دانش آموزان از بسته های پنکس استفاده می کنند

ردیف  جلسه  موضوع  هدف
 1  جلسه اول  از بسته های چرخه زندگی تمامی دانش آموزان با قطعات آشنا شدند و با استفاده از تعداد قطعاتی که در اختیارشان قرار می گیرد چند مدل دلخواه ساختند
در این رده سنی کودک بر ماهیچه های بزرگ بدن بیش از ماهیچه های کوچک تسلط دارد بدین جهت کار عملی را دوست دارد. 
 2  جلسه دوم  از بسته ها ی چرخه زندگی دانش آموزان مارمولک و موش را می سازند با غذای مارمولک و موش و حتی نوع حرکت هر یک و محل زندگی این حیوانات آشنا می شوند.  افزایش هماهنگی چشم و دست
 3  جلسه سوم  تمامی دانش آموزان عنکبوت  را ساختند و بعنوان یک نمونه از غذای مارمولک که جلسه قبل ساخته بودند بیشتر آشنا شدند و حتی با غذا و نحوه ی شکار حشرات توسط تار بستن آشنا شدند.  افزایش اعتماد کودک به مهارتهای خود
 4  جلسه چهارم   دانش آموزان در این جلسه با قورباغه و نوزادش آشنا شدند وشروع به ساخت آنها کردند .همچنین با نحوه ی حرکت ان و مفهوم دوزیست بودن آن آشنا شدند و دانستند که مانند عنکبوت که حشرات را با تار به دام می اندازد ,قورباغه به وسیله ی زبان بلند و چسبناکش برای گرفتن طعمه استفاده می کند   توانایی ردیف کردن پدیده ها با توجه به چند خصیصه(بزرگ, کوچک و ...)
 5  جلسه پنجم   تمامی دانش آموزان شروع به ساخت کرم ابریشم کردند و با غذایش که برگ درخت توت است آشنا می شوند و دانستند که کرم ابریشم همان نوزاد پروانه است که پس از تنیدن پیله به دور خود و استراحت کردن به پروانه تبدیل می شود.همچنین مشاهده می کنند که وقتی کرم ها ی ابریشم برای  تنیدن تارآماده  می شوند غذا نمی خورند و سرشان را تکان میدهند   افزایش رغبت در یادگیری
 6  جلسه ششم   در این جلسه تمامی دانش آموزان پروانه می سازند و با غذای آن که شهد گل است آشنا می شوند. همچنین متوجه می شوند که کرم ابریشمی که جلسه قبل ساختند به یک پروانه قشنگ تبدیل شده است   افزایش همکاری بین کودکان
 7  جلسه هفتم   دانش آموزان باید گل بسازند که جلسه قبل به عنوان غذای پروانه معرفی شده است.ولی گل ها را در مدل های مختلف می سازند  دانستند که به غیر از پروانه, زنبور هم   از شهد گل ها تغذیه می کند.و هر گل,شکل و رنگ و بوی متفاوتی دارد و برای گل هایشان اسم می گذارند   افزایش توانایی درک روابط منطقی بین دسته ها

  در جلسات بعدی مدل های متنوع تری ساخته می شود.حتی بعد از ترم اول ,دانش آموزان با بسته ی ربات های حرکتی آشنا می شوند و آن هم انواع مختلفی دارد.
  افزایش تعادل جسمانی کودک

هدف از کلاس های رباتیک درپایه های اول ابتدایی ایجاد زمینه ی مناسب به منظور تقویت انگیزه ی یادگیری و پرورش استعدادهای برتر دانش اموزان از جمله خلاقیت و نوآوری و ایجاد مهارت خودارزیابی در دانش آموزان است.

کاربرد : در مقاطع اول ابتدایی از بسته های حرکتی پنکس و کاداک استفاده می شود.

ردیف جلسه موضوع  هدف
8

جلسه 

اول

 دانش آموزان در جلسه اول از بسته ربات های حرکتی انواع فرفره در مدل های مختلفی می سازند و می دانند  که با حرکت دست و نیروی چرخشی انگشتان حرکت می کند .و مسابقه می دهند  تسریع اجتماع پذیری دانش آموز
9

جلسه

دوم

 در این جلسه دانش آموزان آدمک خیمه شب بازی و هریک از دانش آموزان یک آدمک می سازد و نمایش اجرا می کنند.  افزایش تمرکز و آمادگی برای واکنش سریع
10

جلسه

سوم

  در این جلسه ساعت می سازند و با حرکت عقربه ها آشنا شدند و ساعت 12,9,6,3را به خوبی یاد گرفتند
11 جلسه چهارم
 دانش آموزان دوچرخه می سازند و کالاسکه و یک آدمک که جلسات قبل یاد گرفته بودند را می سازند و روی کالسکه و دوچرخه می گذارند .و با انواع دوچرخه های کوهستانی و مسابقه ای آشنا می شوند. ومی دانند که با نیروی انسان حرکت می کند و قسمت های مختلف دوچرخه در کلاس مطرح می شود.  توانایی انجام عملیات عینی
12

جلسه

پنجم

 در این جلسه فرغون می سازند و مشاهده می کنند که دارای یک چرخ است و دو دسته و در ساختمان سازی و باغداری استفاده می شود. و حتی خواسته می شود که تعدادی مداد ویا جامدادی رو ی آن قرار دهند و حرکتش بدهند  

هدف افزایش توانایی و یادگیری محیط پیرامون خود

13 جلسه ششم
 در این جلسه دانش آموزان موتور می سازند و متوجه می شوند که خیلی شبیه دوچرخه است با این تفاوت که انرژی اش از طریق بنزین تامین میشود.  هدف افزایش رغبت یادگیری
14

جلسه

هفتم

 از دانش آموزان خواسته می شود که یک خانه با مدلی که خودشان در ذهن دارند ساخته شود  مستحکم تر شدن ظرفیت تمرکز ذهنی دانش آموزان
15 جلسه هشتم
 می توانند شروع به  ساخت یک موتور سیکلت کنند البته بدون موتور چون در این ترم دانش آموزان هنوز با سرهم بندی قطعات آشنا نیستند  ارضای نیاز به آزادی , فعالیت  و تصمیم گیری در کودک

در ترم بعدی که 12 تا 15 جلسه است دانش آ موزان با استفاده از بسته کاداک شروع به ساختن آدم آهنی می کنند که خود حدود 3 جلسه به طول می انجامد.و سپس به ترتیب ربات و هواپیما وماشین مسابقه ای  را که هر کدام طی 3 جلسه بسته  می شوند را می سازند سپس در یک جلسه موتور به طور کامل توضیح داده و طرز بستن موتور به پایه ها و طرز کاربرد دسته ها توضیح داده میشود .و طی3 تا4 جلسه باید ربات ماشین را بسازند وموتور را وصل کنند و مسابقه بدهند و فقط در این ترم روی ربات ماشین موتور می بندند.

 در ترم سوم که حدودا 12 تا 15 جلسه است دانش آموزان باز هم طی 3 تا4 جلسه یک ربات را می بندند و ربات ها عبارتند از موتور سیکلت ,ماشین کشاورزی ,لیفتراک , و جرثقیل است و در این ترم روی دو ربات فقط موتور می بندند
 در ترم های بعدی باز هم طی 12 تا 15 جلسه  دانش آموزان  ربات هایی  به ترتیب عبارتند از ماشین , تانک , موتور , ربات ( شبیه قبل با استفاده از موتور)و جرثقیل می سازند.و در این ترم طی 3 تا 4 جلسه یک ربات کامل شده و موتور  به آن متصل می شود.
16

جلسه

نهم

 در این جلسه دانش آموزان چند مدل ماشین مسابقه و سرعتی مانند لامبورگینی,  بوگاتی و ... را نام می برند و از آنها خواسته می شود که هر ماشینی را با مدل های مختلفی که در ذهنشان است بسازند .ودر آخر مسابقه ای طراحی می کنیم تا ببینیم کدام ماشین سریع تر حرکت می کند  افزایش اعتماد کودک و حس برتری نسبت به قبل
17

جلسه

دهم

 دانش آموزان چرخ دنده می سازند و با کاربرد آن در ساعت و دوچرخه و  آسیاب بادی آشنا شدند وو یاد می گیرند که چرخ دنده ها با گیر کردن در هم باعث حرکت یکدیگر شده و نیرو را انتقال می دهند.و به وضوح مشاهده می کنند  هدف تعادل بین مفاهیم گذشته و امروزو درک کاربردهای هریک از مدل ها
18 جلسه یازدهم
 در این جلسه دانش آموزان با یکی دیگر از کاربردهای چرخ دنده که در آسیاب بادی بود آشنا شدند و یک آسیاب بادی ساختند و گروهی با فوت کردن دیدند که چگونه انرژی تولید شده و چرخ ها حرکت می کنند  کاربردها ی هر وسیله و دقت بیشتر به محیط پیرامون
19 جلسه دوازدهم
 از بسته های کاداک در این مرحله استفاده می شود و در این جلسه یادگیری و طرز بستن پیچ و مهره ها آموزش داده می شود.و خواسته می شود که یک آدم بسازند  توانایی درک فضایی دقیق تر

هدف از کلاس رباتیک درمقطع دوم تا ششم شناسایی و پرورش استعدادها و توانایی ها و علایق دانش آموزان با تکیه بر استعدادهای برترهریک از آنها است .همچنین ایجاد زمینه مناسب به منظور تقویت انگیزه و پرورش استعدادهای برتر دانش اموزان از جمله خلاقیت و نو اوری است. در مقاطع دوم تا ششم در 12جلسه اول دانش اموزان از بسته ی روبوروبو 4 حیوان مختلف(قورباغه-سگ-خرچنگ-گوزن)راساختند.همچنین در همین 12جلسه اول ازبچه ها خواسته شد با خلاقیت خودشان با استفاده از وسایل داخل پک مدل های مختلفی بسازند. 

 

ردیف  جلسه  موضوع  هدف
 20

 جلسه

اول

  در جلسه ابتدایی باید دانش آموزان با تک تک قطعات داخل پک آشنا شوند ونحوه استفاده و موارد استفاده هر یک بطور مجزا توضیح داده شود مثلا اسپیسر بعنوان ستون  برای نگهداری دو پلیت و اتصال پلیت ها استفاده می شود همچنین در حین کار باید دانش آموزان با مفهوم انرژی و انرژی ربات هاآشنا شوند.همچنین مفهوم حرکت را باید کاملا درک کنندو نحوه ی حرکت ربات ها بوسیله چرخ ویا پا و مزایا و معایب هر یک در کلاس بحث شود
 21

 جلسه

دوم

  در این جلسه دانش آموزان با مفهوم نیرو آشنا می شوند و به عاملی که چرخ و پا را حرکت می دهد نیرو می گوییم. همچنین یکی از وسایلی که در ربات می تواند نیرو را منتقل کند, موتور است.در این جلسه دانش آموزان ربات قورباغه را تا نیمه می بندند.
 22

 جلسه

سوم

 در این جلسه ادامه ربات قورباغه کامل می شود. ودانش آموزان تا قسمت انتهایی ربات را می بندند.
 23

 جلسه

چهارم

  در این جلسه دانش آموزان  مسابقه سرعتی ربات قورباغه را می دهند و برای ارزیابی به برندگان باید امتیاز داده شود.و نحوه ی امتیازات بستگی به محکم بستن ربات و سریعتر حرکت کردن آن و به همراه داشتن باتری دارد
 24

 جلسه

پنجم

  در این جلسه دانش آموزان با مفهوم انواع انرژی حرکتی و الکتریکی و خورشیدی آشنا می شوند و ربات دوم (سگ) را شروع به ساختن می کنند.
 25

 جلسه

ششم

  در این جلسه باید ربات سگ تمام شده وبرای مسابقه آماده اش کنند.همچنین با مفهوم اصطکاک و نحوه ی مقابله با آن که قراردادن چسب اسفنجی ویا پنبه و یا اسفنج معمولی در زیر پاهای ربات است آشنا می شوند
 26

 جلسه

هفتم

  در این جلسه مسابقه تایمری با ربات سگ داریم و رباتی برنده است که در کمترین زمان به خط پایان برسد و نحوه امتیازات نیز مانند ربات قورباغه است
 27

 جلسه

هشتم

  در این جلسه ربات خرچنگ بسته می شود ولی از نظر بدنه کمی شبیه سگ است پس از مربی خواسته می شود که کمترین کمک را در ساخت بدنه داشته باشند تا نحوه ی دوام و پایداری یاد در دانش آموزان ارزیابی شود
28

جلسه

نهم

در این جلسه مسابقه جنگی ربات خرچنگ را داریم و رباتی برنده است که بتواند زودتر پای حریف را از خط بیرون کند
29

جلسه

دهم

ربات گوزن را شروع به ساختن می کنیم و اگر دانش آموزی نام قطعات را نداند ویا فراموش کرده باشد امتیاز منفی گرفته و باید بیشتر دقت کند.
30

جلسه

یازدهم

ربات گوزن بطور کامل بسته می شود.
31

جلسه

دوازدهم

در این جلسه مسابقه قدرتی با ربات داده یعنی رباتی برنده است که بتواند وزن بیشتری را بدون صدمه دیدن و باز شدن پیچ و مهره ها تحمل کند
در ترم ها و جلسات بعد باید در هر جلسه  دانش آموزان بدنه هریک از ربات هایی که در جلسات قبل آموزش دیده اند را ببندند اما پاهای متفاوتی طراحی کنند و هر سه جلسه یکی از ربات های پک با پاهای مختلف  ساخته شده ,دردو جلسه اول پاهای متفاوتی می سازند با بدنه قورباغه ولی در جلسه سوم کلا بدنه و پاها متفاوت و تنها توسط دانش آموز ساخته می شود.و این روند برای هر ربات و طی سه تا چهار جلسه بسته به نیازادامه دارد و این طرح نیز تا 12 جلسه ادامه دارد. در جلسات و ترم های بعد دانش آموزان باید قطعات مختلفی نظیر چرخ و آرمیچر و باتری کتابی و ...بسته به سلیقه ی خود به ربات هایشان اضافه کنند و دیگر لازم نیست حتما ربات حیوان ساخته شودو هر مدلی می توانند طراحی کنند. پس از30 تا  36 جلسه کار با بسته روبوروبو بسته به علاقه و پیشرفت کلاس  از بسته های روبو روبو 2 استفاده می کنیم و با دو موتور دانش آموزان باید ربات هایشان را تکمیل کنند.در ترم های بالاتر نیز طی 2 تا 3 جلسه یک ربات از بسته روبوروبو 2 بسته می شود

 

جهت کسب اطلاع از نحوه ثبت نام و هزینه کلاسهای رباتیک کودکان با شماره های زیر تماس حاصل نمائید:

:021-66196508

:0912-8132652