0
0

خلاقیت با عروسک‌های نمایشی

4053 بازدید

تسهیلگران اعتقاد دارند قدرتمند ترین شریک در ترویج تفکر خلاق دوستان عروسکی افسانه ای و خستگی ناپذیر هستند!چرا خستگی ناپذیر؟ چون آنها می توانند هزاران شخصیت را به تصویر بکشند که هر کدام از شخصیت ها صداها، حرکات و کارکترهای متفاوتی دارند. یک عروسک دستی را می شود به حیوان یا شخصیتی تبدیل کرد که زندگی خودش را دارد. بسیاری از معلمان از پتانسیل خلاقانه شگفت انگیز عروسک های نمایش بی خبرند! آن ها می توانند عامل خلاقیت باشند. در ادامه خواهیم خواند که چطور عروسک های نمایشی منجر به رشد مهارت های تفکر خلاق در کودکان می شوند. حتما موارد گفته شده را امتحان کنید:

نمایش خلاق با عروسک نمایشی

آواز خواندن با عروسک های نمایشی

بعد از اینکه عروسک نمایشی مهمان کلاس شما شد با کودکان بر یک شعر و یا ترانه توافق کنید که همزمان با عروسک خوانده شود. البته شما به عنوان تهسیلگر می توانید انتخاب شعر را به کودکان بسپارید. هر چقدر روند آموزش با ترانه و موسیقی همراه شود یادگیری آسان تر خواهد شد.

نام گذاری عروسک های نمایشی

ابتدا بعد از اینکه بچه ها را در کلاس آماده مهمان تازه کردید، احتمالا آن ها خیلی از نام او سوال بپرسند، بهترین روش این است که نام گذاری را به عهده آن ها بگذارید و از آن ها بخواهید به صورت گروهی جمع شوند و یک اسم زیبا برای عروسک نمایشی انتخاب کنند. این کار برای آن ها بسیار لذت بخش خواهد بود.

ساخت عروسک خلاقانه با وسایل ساده

اهداف آموزشی ساخت عروسک خلاقانه با وسایل ساده:
۱.دست ورزی
۲.ایجاد خلاقیت
3.ساخت عروسک خلاقانه با وسایل ساده .

مصاحبه با عروسک نمایشی راهی برای شناخت کودکان

مصاحبه و گفت و گو معمولا می تواند در شناخت کودکان بسیار موثر باشد. تسهیلگر می تواند از کودکان بخواهد تا اگر سوالی از عروسک نمایشی دارند، بپرسند. در این بین ممکن است بچه ها از علایق خود نسبت به رنگ ها، غذا ها، کارتون ها، سرگرمی ها و یا مسائل خانوادگی و زندگی خود حرف بزنند. این سبک گفت و گو ها می تواند قوه تخیل آن ها را نیز تقویت کند. عروسک های نمایشی می توانند در بیان احساسات کودکان موثر باشد و آن ها بواسطه این عروسک ها بیشتر به بیان احساسات خود بپردازند.

خلاقیت با عروسک نمایشی

یکی از راه‌هایی که برای افزایش خلاقیت در کودکان می‌توان در نظر گرفت، بازی با عروسک‌های نمایشی است. افزایش خلاقیت یکی از اهدافی است که پیشگامان عرصه پژوهش دنبال می‌کند است. برای پرورش خلاقیت می‌توان از راه‌های مختلفی استفاده کرد و یکی از مهم‌ترین و اصولی‌ترین راه‌ها که در ابعاد مختلف زندگی کودکان اثر‌گذار است، ساخت کاردستی‌های کاربردی و خلاقانه است. که در نهایت کودکان بتوانند از آن‌ها استفاده کنند و با دست سازه‌های خود یک نمایش زیبا خلق کنند. اینبار تصمیم گرفته‌ایم آموزش عروسک بند انگشتی را ارائه دهیم.

ساخت عروسک بند انگشتی خلاقانه

وسایل: چسب، خط کش، پاک کن، مداد، قیچی، نخ‌ها و یا ربان‌های رنگی، کاغذ و نمد
در این ویدیو برای روز پدر یک عروسک بند انگشتی ساخته شده است. در نهایت تسهیلگر تمام اعضای خانواده را می‌سازد که کودک بتواند با خلاقیت خود یک نمایش عروسکی زیبا طراحی کند.

تقویت خلاقیت با ساخت عروسک نمایشی

همانطور که می‌دانید متخصصان و کارشناسان علوم تربیتی بازی با عروسک‌های نمایشی راه همیشه توصیه کرده‌اند زیرا که موجب رشد و پرورش ذهن، رشد مهارت‌های اجتماعی، خلاقیت و توانایی‌های کودکان می‌شود.
عروسک‌های نمایشی ابزار خوبی برای انتقال مفاهیم به کودکان هستند. بسیاری از مفاهیم اخلاقی و اجتماعی را می‌توان در حین اجرای نمایش عروسک بند انگشتی به کودکان یاد داد و در طول آن، یادگیری با انجام بازی افزایش می‌یابد و یادگیری پایدار‌تری خواهند داشت.
عروسک بازی و اجرای نمایش موجب افزایش خلاقیت می‌شود و انواع عروسک‌های نمایشی ابزار خوبی برای تقویت تجسم و تصویر‌سازی ذهنی افکار کودکان به حساب می‌آید. بر اساس منابع معتبر علمی، روان پزشکان توانسته‌اند با استفاده از عروسک‌های نمایشی به سلامت بهداشت روانی کودکان کمک کنند.

چرا شناخت احساسات در کودکان مهم است؟

جالب است بدانید عروسک‌های نمایشی علاوه بر افزایش خلاقیت در کودکان می‌تواند وسیله‌ای برای بروز احساسات باشد به طوری که کودک بتواند عواطف خود را از طریق بازی‌های نمایشی بروز دهد و همچنین احساسات دیگران را بشناسد. در این بخش به این مسأله خواهیم پرداخت که چرا شناخت احساسات در کودکان مهم است؟
روش‌هایی برای بیان احساسات و کنار آمدن با آن وجود دارد که یکی از آن‌ها بازی با عروسک‌های نمایشی خلاقانه است. کودکانی که بتوانند به شناخت درستی از احساسات خود برسند، می‌توانند در آینده حامی و هم دل باشند، عملکرد بهتری را در جامعه داشته باشند و در محیط‌هایی مانند مدرسه و محل کار بهترین خود را بروز دهند.

مزایای عروسک های نمایشی

کودکانی که به احساسات درونی خود آگاهند در آینده انعطاف‌پذیری بیشتری دارند و در نهایت این مسأله باعث تقویت اعتماد به نفس و خلاقیت آن‌ها می‌شود. اما از دیگر مزایای عروسک‌های نمایشی که در بیان احساسات به کودکان کمک می‌کند این است که آن‌ها به خود احساس مثبتی پیدا می‌کنند و برای کنار آمدن با احساسات خود از کودکی آماده خواهند شد.
بازی‌های خلاقانه به وِزه بازی با عروسک‌های نمایشی می‌تواند بیماری‌های روحی چون روان پریشی، افسردگی، دو قطبی، اختلالات شخصیتی را به حداقل برساند.
خلاقیت فقط در ساخت و ابداع‌ایده‌های نو نیست، بلکه باید از طریق آن چه موجود است به یک نوآوری جدید رسید. مثلاً در بازی با عروسک نمایشی کودکان با قوه تخیل یک سناریو داستانی می‌چینند که خود موجب شیوایی و روانی کلام آن‌ها می‌شود. در ادامه چند نمونه تصویر خلاقانه از عروسک های نمایشی را مشاهده می‌کنید.

ساخت عروسک نمایشی با کاغذ
نمایش با عروسک بند انگشتی کاغذی
ساخت عروسک کاغذی ساده برای سرگرمی
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://mypap.ir/?p=1479
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

0 نظر در مورد خلاقیت با عروسک‌های نمایشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.