0
0

کلاس کامپیوتر با روش کشف و تدریس فعال

4225 بازدید

کلاس‌های کامپیوتر کودک و نوجوان اگر با تعامل و مشارکت مربی و دانش آموز همراه باشد، با جذابیت و درک بیشتر همراه بوده و لذت بخش می‌شوند.
نمونه طرح درس کلاس کامپیوتر با استفاده از روش کشف و تدریس فعال که توسط مؤسسه پیشگامان عرصه پژوهش اجرا می‌شود.
پیش دبستان پیشگامان مناسب کودکان پنج و شش ساله (پیش دبستان یک و دو) بوده و در این دوره، کلاس‌هایی مثل لذت ریاضی، علوم و سرگرمی علمی، فارسی و خوانش، گرافیک و انیمیشن، دست ورزی الکتریکی – مکانیکی و زبان در زندگی ارائه می شود.

کلاس کامپیوتر کودک و نوجوان با روش کشف

روش تدریس پیشگامان عرصه پژوهش روش اکتشافی است. برای بیان دقیق این روش تدریس به این تعریف توجه کنید: «ایجاد فرصت از سوی تسهیلگر برای دانش‌آموزان یا فراگیران است که با کمک مراحل کشف موضوع یا حل مسأله در فرایند یادگیری و با تلاش‌های فردی یا گروهی شرکت کنند. » در این روش تدریس، هدف استقلال فراگیران در امر یادگیری است که آن‌ها به صورت مستقل با دریافت راهنمایی‌هایی از سوی مربی یا تسهیلگر و تقریباً بدون هیچ راهنمایی مطلب و مفهوم موردنظر کلاس‌های کامپیوتر کودک و نوجوان را طی چند مرحله کشف کنند. در روش تدریس اکتشافی تعیین میزان راهنمایی، به سطح توانایی فراگیران کودک و نوجوان، مفاهیم درسی، دشواری درس و مواردی از این قبیل وابسته است که تشخیص آن به تسهیلگر واگذار می‌شود.

روش کشف در تدریس

چهار مرحله مهم در تدریس به روش کشف و تدریس فعال وجود دارد:

بیان راه حل‌های مسئله

در این روش تدریس اکتشافی که ابتدایی ترین و مقدماتی ترین مسئله در تدریس فعال است. سطح خلاقیت در آن بارز نیست و تنها نکته‌ی قابل کشف برای فراگیر، جواب نهایی نهایی مسئله است.

بیان اصول و قواعد

در این سطح، تسهیلگر تنها اصول و قواعدی را بیان می‌کند و کشف راه حل و پاسخ نهایی به عهده‌ی فراگیران است. این مرحله نسبت به مرحله قبلی دشواری بیشتری دارد.

بیان راه حل

این روش تدریس شباهت زیادی با مرحله بیان اصول و قواعد دارد فقط قرار است به جای بیان اصول و قواعد، گفتن راه حل‌ها پرداخته شود. در این حین ممکن است فراگیران بتوانند در حین کاربرد راه حل، خود اصول را نیز کشف کنند.

یادگیری راهنمایی نشده

در این روش تدریس اکتشافی با پیچیده‌ترین روش مواجه هستیم. زیرا تسهیلگر بسته به موقعیت فضا یعنی کلاس‌های کامپیوتر کودک و نوجوان و درکی که از توانایی فراگیران دارد، هیچگونه راهنمایی ارائه نمی‌دهد و مسیر کشف را کاملاً در اختیار فراگیران قرار می‌دهد. این روش تدریس ماندگاری بیشتری در یادگیری دارد و نیازمند صبر و حوصله تسهیلگر است. در پیشگامان عرصه پژوهش مربیان با روش تدریس اکتشافی در دوره‌های تربیت مربی تربیت می‌شوند تا بتوانند یک کلاس با کیفیت تشکیل دهند.


آیا این مطلب را می پسندید؟
https://mypap.ir/?p=1468
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد کلاس کامپیوتر با روش کشف و تدریس فعال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.