0
0

آموزش نجوم به کودکان با رصد ماه و سیاره ها

4651 بازدید
اردوی رصد شب

آموزش نجوم به کودکان با رصد ماه و سیاره ها یکی از روش هایی است که فرزندتان را برای همیشه سرگرم می کند. در او حس شگفتی و رضایت را زنده نگه میدارد. تماشای ستارگان یکی از راه های فوق العاده برای گذراندن وقت با فرزندان است و راهی عالی برای آموزش نجوم به کودکان می باشد.

رصد آسمان با کودکان و آشنایی با نجوم

کودک شما را در جهان هستی عمیق می کند و همچنین می تواند یک شغل حرفه ای و پردرآمد برای آینده آنها نیز باشد. شناخت مباحث و مفاهیم نجوم، میتواند مهارت کودک و نوجوان را در طیف گسترده ای از زمینه ها مثل فیزیک، ریاضی، علوم، آموزش کامپیوتر، تفکر انتقادی و حل مسئله افزایش دهد. پیشگامان عرصه پژوهش در نظر دارد آموزش نجوم به کودکان با رصد ماه و سیاره ها را در قالب یک دورهمی و اردو به فراگیران آموزش دهد. در این دوره همی و برنامه قرار است که برنامه های زیر اجرا شود:

  • رصد ماه سیاره ها و سحابی ها
  • امکان عکس برداری از آنها
  • بازی های دسته جمعی
  • کتابخوانی و انجام فعالیت های دسته جمعی
  • پذیرایی

اردو در پنجشنبه ۱۱ اسفند از ساعت پنج و نیم عصر شروع خواهد شد.

رصد آسمان شب برای بچه ها

محل برگزاری اردو در بوستان بزرگ ولایت است و روز خاطره انگیزی خواهند داشت. آموزش نجوم به کودکان با رصد ماه و ستاره ها می تواند روشی خوبی برای رصد شگفتی های آسمان از نزدیک باشد. تا راز های آسمان را کشف کنیم و از دیدن آن لذت ببریم.

ما به عنوان تسهیل گران و شما به عنوان اولیا حتما مشاهده کرده اید که کودکان و نوجوانان ذاتا کنجکاو هستند. در نتیجه در این اردو ها نیاز است که شرکت کنند تا سوالات زیاد آنها در مورد چگونگی و چرایی آسمان رفع شود. نجوم یک موضوع فوق العاده است. مطالعه کیهان و همه آنچه که در آنها وجود دارد مثل سیاره ها، ستاره ها کهکشان ها، دنباله دارها و سیاه چاله ها می تواند بسیار برای کودکان و نوجوانان سرگرم کننده باشد. اردوی در نظر گرفته مناسب کودکان ۵ تا ۱۵ سال می باشد. در اردوی رصد آسمان در شب همراه یکی از والدین آنها می توانند در این اردو شرکت کنند.

اردوی رصد ماه و ستاره ها ویژه کودکان

در اردوی رصد آسمان با کودکان با استفاده از تلسکوپ و مجموعه از دوربین ها به آسمان نگاه خواهیم کرد و با واقعیت شگفتی های صورت های فلکی بیشتر آشنا خواهیم شد. آموزش نجوم به کودکان با رصد ماه و سیاره ها می تواند فضایی را برای تخیل کردن فراهم کند. به عنوان والد گاهی مشاهده می کنید که فرزندتان به مسائل نجوم علاقه دارد پس باید استعداد و علاقه مندی های کودک خود را تقویت کنید. یکی از این راه ها این است که فرزند خود را در اردوی نجوم مشارکت دهید. ازدیگر راه های موجود این است که اطلاعات خود را در زمینه نجوم بالا ببرید.

شاید سوال شما این باشد که چگونه می توان ستاره ها را رصد کرد؟با استفاده از تلسکوپ میتوان سیارات منظومه شمسی به ویژه مریخ مشتری و زحل را با جزئیات رصد کرد. همچنین زهره و عطارد به خاطر اینکه بسیار نزدیک به خورشید هستند فقط در نزدیکی افق و در چند زمان از سال قابل مشاهده هستند.

آیا تا به حال به این فکر کرده اید چرا شناخت فضا برای انسان مهم است ؟ می توان گفت که آینده نسل بشر با کاوش در فضا ممکن است تغییرات بسیار بزرگی داشته باشد و حتی ممکن است تشخیص داده شود که آیا اصلاً آینده‌ای خواهیم داشت یا خیر؟

آموزش نجوم به کودکان با رصد ماه و سیاره ها باعث شده است که این موضوع را به صورت جدی پیگیری کنند. زیرا که نجوم و فضانوردی برای بشریت اهمیت بالایی دارد. اگر به گذشته برگردیم شاید احتمالاً به این سوال بر می خوریم که رصد ستاره ها و آسمان چه اهمیتی داشت؟ در دوران باستان با چشم مسلح ستاره ها را نمی شد بررسی کرد اما همین مطالعه ها باعث شد که بسیاری از افراد بتوانند فعالیت های خود را در زندگی بهبود ببخشند. مثل آنکه تقویم ها و نقشه ها را بسازد و پدیده ها را پیش بینی کنند.

چه روش هایی برای رصد آسمان شب مناسب کودکان است؟

اما روش هایی وجود دارد برای آنکه رصد در شب آسان تر اتفاق بیفتد. راه هایی هست که رصد در شب آسان تر شود. مثلا وقتی به تماشای آسمان مشغول هستیم چشمان ما به آهستگی به تاریکی عادت میکند. مردمک چشمان ما گشاد می شود و میزان نور ورودی به آنها افزایش می یابد. در نتیجه اجرام بیشتری را مشاهده خواهیم کرد. به همین دلیل است که رصد ستارگان صبر زیادی را میخواهد. چشمانمان را حداقل به مدت ۲۰ دقیقه از هر گونه نوری حتی نور گوشی هوشمند باید دور نگه داریم. چنانچه برای خواندن یا ثبت اطلاعات خود به نور احتیاج داشتم از نور کم یا نور قرمز باید استفاده کرد.

آموزش نجوم به کودکان

برای اینکه بتوانیم ماه را در آسمان شب تماشا کنیم در شبی که ماه کامل است، هنگام غروب به منطقه‌ای تقریباً بلند باید برویم و با منظره افق شرقی بالاتر از تماشای ماه کامل لذت ببریم. همیشه در نظر داشته باشید برای رصد کردن آسمان در شب اطلاعاتی را از اینترنت دریافت کنید و محتوای تصویری در اینباره مشاهده کنید.

دید محیطی چشمان انسان ها بسیار قدرتمند است و به روشنایی بسیار حساس است. به طوری که برای دیدن درخشش یک خوشه ستاره های سحابی و یا کهکشان به جای مشاهده مستقیم باید به اطراف آن نگاه کنید. مثلاً راستای نگاه خود را اندکی به سمت راست و یا به سمت چپ جابجا کنید. این موضوع در هنگام دیدن ستاره ها و سیاره ها متفاوت است. و هنگام رصد به منظور تشخیص بهتر رنگ آنها باید مستقیما به آن نگاه کنید.

همه آنچه از رصد آسمان شب برای کودکان می خواهید!

اگر به دنبال پیدا کردن سیاره ها هستید، وقتی به مسیر حرکت خورشید و سیاره ها دقت کنید متوجه می‌شوید که خورشید و سیاره ها در آسمان در یک مسیر حرکت می کند. این موضوع نشان می‌دهد که تمامی این اجرام در آسمان است یک دیسک کاملاً مسطح قرار گرفته اند. تمامی سیاره ها در منظومه شمسی (solar system) روی این دیسک به دور خورشید میچرخد. برای رصد سیاره ها می توانید بعد از تاریکی به سمت جنوب نگاه کنید و موقعیت سیارات را پیدا کنید. عطارد و زهره سیاره های درونی هستند که آنها را می توانید فقط در غرب آسمان آن هم کمی بعد از غروب خورشید و یا در شرق آسمان اندکی قبل از طلوع خورشید مشاهده کنید.

اردوی در نظر گرفته شده می تواند تجربه و فرصت خوبی برای شما به عنوان یک والد و برای فرزندتان باشد. در نتیجه برای آموزش نجوم به کودکان با رصد ماه و سیاره ها با شماره تماس پوستر در ارتباط باشید. تا در سایر اردو ها در کنار تسهیلگران متخصص ما روز خوبی را برای فرزندتان بسازید.


    
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://mypap.ir/?p=2723
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد آموزش نجوم به کودکان با رصد ماه و سیاره ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.