0
0

مهارت های آموزشی فراموش شده در مدارس

3991 بازدید
مهارت های اجتماعی برای کودکان

به این فکر کرده‌اید وجود چه مهارت‌هایی در مدارس ضروری است؟ و این روز‌ها خیلی کم رنگ شده است؟ مدت هاست مدارس سمت برند‌سازی خود رفته‌اند و خیلی از نیاز‌های دانش‌آموزان در اولویت‌های پایین‌تری قراره گرفته‌اند. مدارس غیر انتفاعی گاهی با پر کردن کلاس‌های آموزشی زیاد، دانش‌آموزان را بیشتر سردرگم می‌کنند. بر اساس رویکرد‌های علمی و مهارت‌های لازم برای کودکان و نوجوانان به چند مورد از مهارت‌های لازم برای زندگی و دوره‌های تحصیلی دانش‌آموزان اشاره می‌کنیم.

مهارت های آموزشی کودک و نوجوان

همانطور که در جدول بالا ملاحظه می‌کنید بسیاری از مهارت‌های آموزشی هستند که این روز‌ها در کمتر مدرسه‌ای به آن پرداخته می‌شود. مؤسسه پیشگامان عرصه پژوهش دوره‌ها و کلاس‌های خود را به گونه‌ای طراحی کرده است که نیاز فرزند شما تأمین شود. به طوری که با مهارت هوش مصنوعی، مهارت‌های کار گروهی، مهارت‌های حل مسأله، مهارت‌های بین فردی و مهارت‌های شفاهی آشنایی کامل پیدا کند و در زندگی روزمره خود نیز از آن‌ها استفاده کند. یکی از اساسی‌ترین نیاز‌های کودک و نوجوان امروز پرداختن به مهارت‌های هوش مصنوعی است.

مهارت های لازم برای دانش آموزان

در بسیاری از مدارس دنیا دانش‌آموزان را در زمینه برنامه‌نویسی، سخت‌افزار و نرم‌افزار ماهر می‌کنند. زیرا که بعد از طی کردن دوره تحصیلی در مدارس بتوانند وارد حوزه‌های مختلف کاری شوند و از مهارت‌های کسب شده بهترین استفاده را داشته باشند. همچنین مهارت کار گروهی که یکی از اولویت‌های مهم پیشگامان عرصه پژوهش است، نیاز این روز‌های بچه‌ها می‌باشد. ارتباط گرفتن و قرار گرفتن در یک فضی تعاملی ممکن است برای کودکان و نوجوانان امری سخت باشد که ما سعی کرده‌ایم یک سری کارگاه و دوره در مؤسسه خود برگزار کنیم تا هنرجوی ما به رهبری کردن، خود کنترلی، ارتباط گرفتن مؤثر و برنامه‌ریزی کردن برای آینده برسد. در آینده به موارد دیگر این جدول بیشتر خواهیم پرداخت.

همانطور که می‌دانید کودکان و نوجوانان روزانه با مسائل و چالش‌های زیادی برخورد می‌کنند. مشکلاتی مثل مشکل تحصیلی، مشکل با همسالان به ویژه ارتباط‌گیری با آنان، مشکل در حوزه‌های هنری و ورزشی، مشکل در انجام کار‌هایشان یا حتی تصمیم‌گیری در انتخاب لباس و انتخاب دوست و موارد دیگر. پس داشتن یک ذهن آماده برای حل کردن مسائل بزرگ و کوچکمی تواند راهکار خوبی برای مهارت افزایی در زمینه حل مسأله باشد. آموزش حل مسأله از هر نظر برای کودکان و نوجوانان سودمند است. اگر بر اساس یک چارت بخواهیم به آن بپردازیم باید بگوییم حل مسأله یک مهارت آموزشی است و دارای مراحل زیر است:

حل مسئله، فرآیندی منطقی :

گام اول: شناسایی مسئله
گام دوم: تشخیص گزینه‌های مختلف برای حل آن
گام سوم: هر کدام از راه‌ها بررسی و تحلیل شود
گام چهارم: پذیرش و ارزیابی عواقب تصمیم
گام پنجم: آموزش ارزشیابی مشکلات به کودکان و نوجوانان

نتیجه

در پیشگامان عرصه پژوهش سعی شده است که مهارت‌آموز در معرض انواع تصمیم‌ها و انتخاب‌ها قرار گیرد و بعد خود را از طریق تصمیماتی که می‌گیرد به چالش بکشد. وقتی آنان عواقب طبیعی تجربه می‌کنند، می‌توان گفت که یک روند آموزشی درست طی می‌شود. مهارت حل مسأله تنها زمانی در فرزند شما رشد پیدا می‌کند که اجازه دهید کودک‌تان یک انتخابی داشته باشد و عواقب منفی تصمیمش را به چالش بکشد.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://mypap.ir/?p=1317
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

0 نظر در مورد مهارت های آموزشی فراموش شده در مدارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.