0
0

کتاب عمو نوروز

4841 بازدید
کتاب عمو نوروز فرید فرجاد

كتاب خوانی برای بچه‌ها، تمرینی برای كسب مهارت‌های اجتماعی، تعامل و گفت وگو با دیگران است. همچنین تمرین و تجربه‌ای برای خوب گوش دادن می باشد. قصه خوانی، گنجینه‌های واژگانی كودكان را پربار می‌کند. آنان را برای خواندن و نوشتن بهتر آماده می‌سازد. گوش دادن به داستان برای كودك تمرینی برای گفت وگو و احترام گذاشتن به دیگران نیز تلقی می‌شود. در ادامه قرار است با کتاب عمو نوروز آشنا شوید.

کتاب عمو نوروز آشنایی با فرهنگ ایران زمین

به مناسبت نزدیک شدن به سال جدید و عید باستانی نوروز کتاب زیبای «عمو نوروز» به تنظیم متن “فریده فرجام“ و “م. آزاد” و تصویرگری “فرشید مثقالی” را کنار هم خواندیم. این کتاب را “کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان” منتشر کرده است.

کتاب کودک عمو نوروز


عمو نوروز هر سال آخرین روز زمستان، اولین روز بهار با کلاه نمدیش، زلف‌های بلند، مِثل ریشش با کمرچین آبی و شال خالخالی، شلوار گشاد و گیوه‌ی تخت از بالای کوه به شهر نگاه می‌کند. او با لبی خندان، دلی شاد، با عصای تو دستانش آهسته آهسته پایین می‌آید. در افسانه‌ها عمو نوروز نماد طبیعت، شاه یا فردی که برکت به زندگی مردم می‌آورد بوده‌است. ننه سرما همسر عمو نوروز است. همیشه منتظر آمدن او می باشد. در کتاب عمو نوروز روایت جالبی از آن‌ها را می‌خوانیم.

روایتی از کتاب عمو نوروز

یکی از آن‌ها قصه‌ها به شرح زیر است:
یکی بود یکی نبود. غیر از خدای مهربون هیچکس نبود. نرسیده به دروازه شهر خانه ننه سرما قرار داشت. او عاشق عمو نوروز شده بود. قضیه آن‌ها، برای امسال و پارسال نیست. عشقشان هزار ساله، شاید هم خیلی بیشتر باشد. پیرزن اول هر بهار خورشید در نیامده جایش را جمع می‌کند. برای خانه تکانی آماده می‌شود. حیاط را آب و جارو می‌زند و به خود حسابی می‌رسد. پا‌هایش را حنا می‌گذارد، دستانش را نیز قرمز می‌کند. با سرمه وسرخاب، خط و خال‌هایی روی صورت طراحی می‌کند.

ماجرای ننه سرما و خانه اش!

شلوار قرمز و جلیقه زیبایش را می‌پوشد و منتظر می‌ماند. فرش زیبایش را روی ایوان رو به روی باغچه میاندازد. ننه سرما در کتاب عمو نوروز، همه جور درخت میوه پر شکوفه و گل‌های رنگارنگ بهاری دارد. در یک سینی خوشگل و تمیز سیر، سرکه، سماق، سنجد، سبزی و سمنو می‌چیند. او همه جور میوه خشک و نقل و نبات در این سینی می‌گذارد.
ننه سرمای قصه ما، چشم به در منتظر عمو نوروز می‌ماند. در همین فکر ناگهان پیرزن از خستگی خوابش می‌برد. نوروز مثل هر سال به خانه ننه سرما می‌آید. اما ننه سرما خوابش برده است. عمو نورو ز متاسفانه زمانی آمد، که پیرزن خوابش برده بود.


روایتی دیگر از نوشته خانم فریده فرجام است. خانم هما حسن بیک، تسهیلگر تیم ما، این کتاب را بلندخوانی کرده است. ‌امیدواریم امسال سالی پر از برکت و سلامتی داشته باشید. پیشگامان عرصه پژوهش سالی پر از دست آورد و پر از روزی را برایتان آرزومند است. پیشنهاد می‌کنیم این ویدیو زیبا را برای کودک خود پخش کنید تا با فرهنگ ایران و رسم نوروز بیشتر آشنا شود. کتاب پوپک مرغ کنجکاو از دیگر کتاب های مفید برای کودکان است. تصاویر زیبای این کتاب را در بخش معرفی کتاب سایت پیشگامان می توانید مشاهده کنید.

کتاب برای نوروز
نوروز و ننه سرما
کتاب عمو نوروز کانون پرورش فکری کودک و نوجوان
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://mypap.ir/?p=3003
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

0 نظر در مورد کتاب عمو نوروز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.