0
0

کتاب کار مربی کودک

4040 بازدید

سیده توران میرهادی (تولد ۲۶ خرداد ۱۳۰۶ – درگذشت ۱۸ آبان ۱۳۹۵) استاد ادبیات کودک، نویسنده انواع کتاب مثل کتاب کار مربی کودک و کارشناس آموزش و پرورش بود. توران میرهادی پایه‌گذار مجتمع آموزشی تجربی فرهاد و از بنیانگذاران شورای کتاب کودک است. او بنیانگذار فرهنگنامه کودکان و نوجوانان نیز هست. میرهادی بیش از شصت سال در گستره آموزش و پرورش و فرهنگ و ادبیات کودکان کوشید.

در این راه یکی از چهره‌های تأثیرگذار سده کنونی ایران بوده است. کتاب کار مربی کودک اثر توران میرهادی شامل برنامه کار سالانه مربی در مهد کودک و کودکستان است. برنامه کار فعالیت‌های مختلفی را دارد. فعالیت‌هایی در زمینه بازی‌ها، قصه‌ها، ترانه‌ها و نمایش‌ها در آن وجود دارد. همچنین کاردستی‌های مختلف و راه‌های پرورش خلاقیت استقلال، مشاهده‌گری، سازندگی و شادی را به وسیله آموزش غیر مستقیم نشان می‌دهد.

آشنایی با پیمان‌نامه حقوق کودک بیانیه فرهنگ صلح (Declaration of the culture of peace) و اعلامیه‌های محیط زیست ابعاد تازه‌ای از همفکری همیاری و همکاری را در فعالیت‌های روزانه گروه‌های پیش از دبستان به وجود آورده است. طی این زمان، سازمان‌های بسیاری برای گسترش آموزش و پرورش پیش از دبستان در ایران شکل گرفتند. مؤسسه پژوهشی کودکان دنیا، انجمن های منطقه‌ای پیش از دبستان، با نام‌های گوناگون گسترش یافتند. تشکل‌های غیردولتی و ابتکار‌هایی چون مهد کودک‌های سیار و کارگاه‌های گوناگون آموزشی تجربه ارزشمندی را در اختیار همگان گذاشته است. کتاب کار مربی کودک دارای انواع فعالیت‌های خلاق است تا در اختیار دیگر مربیان قرار بگیرد

آموزش غیر مستقیم با کتاب کار مربی کودک

بسیاری از مربیان به آموزش غير مستقيم همراه با بازی و شادی باور دارند. اما به درستی نمی دانند این آموزش چیست و چگونه باید آن را به اجرا در آورند. کتاب کار مربی کودک در بر گیرنده فعالیت ها و تجربه های توران میرهادی کارشناس رشته های روانشناسی تربیتی و آموزش پیش از دبستان و ابتدایی و استاد برجسته ادبیات کودکان ایران در طول بیست وسه سال کار با كودكان است. قصه گویی، بازی و کارهای دستی از جمله فعالیت های اساسی برای كودكان است که در این کتاب در قالب يك برنامه كاری سالانه به مربیان ارائه شده است. این برنامه با در نظر گرفتن متغیرهای زمان و مکان، بارها و بارها از سوی مربیان و آموزشگران بررسی و بازبینی شده است. کتاب، در اختيار مربیانی كه هدفشان آموزش خلاق كودكان است قرار گرفته است.

اب کار مربی کودک (برنامه کار سالانه مربی در مهد کودک و کودکستان)

کتاب کار مربی کودک مربیان تازه کار و والدین کارتهای برنامه قرار داده است. این کتاب می‌تواند تکیه گاه کامل و مهمی برای آنها باشد. تا بتوانند قدم به قدم فرزندشان را هدایت کند. برای مربیان با تجربه کتاب کار مربی، حکم همان گنجینه را دارد که می‌تواند بسته به سن، علاقه مندی و قدرت گروه کودکانی که در اختیار دارد به تغییر و تکمیل آن بپردازند. همچنین با مطالعه محیط، ضرورت‌ها، موضوع ها و مطالب تازه ای به آن بیافزایند. با توجه به توانایی ها و علاقه مندی‌های کودک و امکانات محیطی برای انجام فعالیت ها به صورت گروهی، بازی و کار عملی کتاب کار مربی کودک می‌تواند بهترین راهنمای مربی در پیشنهاد انتخاب تعدادی از برنامه ها باشد.

بخش های مختلف کتاب کار مربی

در این بخش می خواهیم به سه قسمت از مهمترین بخش های کتاب کار مربی کودک بپردازیم:

قسمت اول

راهنمای کلی که شامل ۱۲ مقاله بنیادی و در عین حال عملی است. در آن قسمتی از مجموعه فعالیت های گروه کودکان را در بر می‌گیرد و اصول کار را روشن می سازد.

قسمت دوم

کارت های برنامه که به دو صورت مختصر ارائه می شود. برای هر موضوعی یک برگه سفید اضافه گذاشته شده است. تا مربیان بتواند تجربیات و نکات تازه را در طول زمان روی آن یادداشت کنند.

قسمت سوم

آخرین بخش کتاب کار مربی کودک دارای ضمائم می باشد. که به فهرست واحدهای کار انتخابی کودکان، لیست موضوع ها یا واحد هایی که میتوان از محیط گرفت، فهرست منتخب کتاب برای کودکان، فهرست منتخب کتاب و منابع و مراکز برای مربی می باشد.
کتاب حاضر، راهنمای قدم به قدم برای مربیان تازه کار و پدر و مادران است. برای مربیان با تجربه نیز منبع ارزشمندی است. مربیان می توانند با توجه به سن و علاقمندی کودکانی که در اختیار دارند و همچنین با در نظر گرفتن ویژگی های محیطی و نیازها به تغییر و تکمیل برنامه های پیشنهادی بپردازند.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://mypap.ir/?p=2869
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد کتاب کار مربی کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.