0
0

یادگیری با انجام بازی

4089 بازدید
بازی و آموزش

بازی و یادگیری این روز‌ها حرف اول را در آموزش می‌زند، در سال‌های اخیر اهمیت بازی در یادگیری کودکان و نوجوانان بسیار مورد توجه مربیان و معلمان قرار گرفته است. پیشگامان عرصه پژوهش مؤسسه‌ای، دانش‌آموز محور است که این اصل را سرلوحه تدریس خود قرار داده است. طبق گفته‌های دکتر آنجلین اس. لیلارد (Dr. Angeline S. Lillard) که کتاب «علم پشت نبوغ» را نوشته است. در بخشی از کتاب در مورد آموزش با بازی، اینطور نقل می‌کند: «آموزش برای کودکان باید شبیه یک بازیگوشی هدفمند باشد. معلمان می‌توانند دروس را براساس بازی و خنده اما با قوانین مشخص به کودکان آموزش دهند. » یادگیری قوانین برای کودکان ممکن است کمی سخت به نظر برسد. از آنجا که همیشه در فضای آزادانه‌ای بوده‌اند و در آینده قرار است در یک محیط اجتماعی قرار بگیرند، نیازمند یک سازگاری جمعی هستند.

تاثیر انجام بازی در یادگیری

به طوری که به دیگران آسیب نزنند و مراقب خود و محیط اطرافشان باشند. نقش یک تسهیل‌گر دز آموختن این قوانین حائز اهمیت است. زیرا که تنها او می‌تواند از طریق بازی، یادگیری را آسان‌تر کند. وقتی معلم‌ها بازی و یادگیری را با موضوعات مختلف درسی ترکیب کنند، موجب می‌شود مطالب بیشتری به کودکان منتقل شود. پروسه بازی و یادگیری یک خروجی خوب و نتیجه بخش خواهد داشت و آن این است که دانش‌آموزان در یک فضای تعاملی قرار می‌گیرند، جسارت بالاتری برای ابراز وجود خود بدست می‌آورند و علاوه بر آموزش درس یا قوانین کلاسی، انتقادپذیری و نحوه درست صحبت کردن را می‌آموزند.

اهمیت بازی و یادگیری

پیشگامان عرصه پژوهش از زمانی که متولد شد، یک هدف را به صورت جدی دنبال کرد. هدفی که پیشگامان به دنبال آن بود یادگیری با انجام بازی بود. در مدارسی که این مؤسسه فرهنگی و آموزشی فعالیت داشت، بسیار مورد نقد والدین و گاهی مسئولین مدرسه قرار می‌گرفت. گزارش‌هایی که دانش‌آموزان گاهی به والدین منتقل می‌کردند بسیار کودکانه و ناقص بود! مثلاً در یکی از گزارش‌ها دانش‌آموز به مادر خود گفته بود: مامان! ما در کلاس‌هایی که پیشگامان عرصه پژوهش برایمان برگزار می‌کند، فقط بازی می‌کنیم و یا به حرف زدن پیش می‌رود. و در نهایت تیم پیشگامان باید جلسات توجیهی و جدی را برای والدین و مدرسه برگزار می‌کردند.

  • یادگیری با انجام بازی موجب می‌شود تا کودکان و نوجوانان میل بیشتری به آموزش پیدا کنند.
  • بازی و یادگیری موجب ترشح هورمون اندورفین می‌شود. که ترشح این هورمون، موجب بهبود عزت نفس، و کاهش استرس می‌شود.
  • تعاملات اجتماعی کودکان و نوجوانان از طریق بازی ارتقاء پیدا می‌کند.

یاددگیری از طریق بازی از بهترین شیو‌های آموزشی می‌باشد. آموزش درس و یادگیری مهارت‌های جدید با بازی بسیار لذت بخش خواهد بود و نقش بازی در آموزش زبان بسیار مهم است. امروزه در بیشتر مؤسسات آموزشی و مدارس خوب و برند، از بازی برای آموزش زبان، کامپیوتر، ریاضی و سایر درس‌ها به دانش‌آموزان و کودکان استفاده می‌کنند

بازی و آموزش

انجام بازی در حین یادگیری چه فوایدی دارد؟

اولین و مهم‌ترین فایده بازی در فرآیند یادگیری ایجاد انگیزه است. یک اصل همیشه در بین معلم و دانش‌آموز برقرار است و آن هم این است که تا انگیزه در دانش‌آموز بالا باشد، معلم دیگر در طول کلاس آسوده است و انگار بخش مهمی از تدریس و آموزش را طی کرده است! مشکلی نخواهند داشت. انگیزه کلید یادگیری است و حالا اگر با چاشنی بازی این اتفاق صورت گیرد می‌توان گفت‌ایده‌آل‌ترین نوع آموزش است.

ایجاد انگیزه

انجام بازی در یادگیری بسیار در تقویت انگیزه دانش‌آموزان مؤثر است. زیرا ذهن آن‌ها به این باور می‌رسد که قرار است در یک فضای شاد و پر تحرک یک موضوع یا مهارت را یادبگیرند. در آموزش سنتی شاید انجام بازی صرفت برای استراحت کردن و دور شدن از فضای درسی بوده است. اما امروزه در رویکرد‌های آموزشی مدرن بازی نقش مهمی را ایفا می‌کند و به صورت طبیعی موجب انگیزه در کودکان و نوجوانان می‌شود.

بازی‌هایی که توسط مربی یا تسهیل‌گر طراحی مشود باید متناسب با سن یادگیرندگان باشد. امروزه نوجوانان از سطح درک بالایی برخوردارند و برای نوجوانان باید متناسب با سن آن‌ها بازی طراحی کرد. اگر مثلاً بازی‌ها کودکانه باشد سطح انگیزه آن‌ها برای ورود به بازی و افتادن در مسیر رقابت کم می‌شود.

بازی‌ها امکان رقابت در بین دانش آموزان را فراهم می کند. انجام بازی در طول یادگیری، سطح انگیزه را در کلاس و محیط آموزشی افزایش می‌دهد. تسهیل گر می‌تواند درباره نوع رقابت تصمیم بگیرد و با ایجاد تیم‌های پشتیبان، تعاملات گروهی، سطح استرس را در بین دانش آموزان کاهش دهد.

دانش آموز محور بودن

با توجه به رویکرد موسسه پیشگامان عرصه پژوهش، بازی ها دانش آموزان را در آماده شدن در بازی سوق می دهد. انجام بازی در یادگیری امکان شرکت دانش آموزان در فعالیت های جمعی را فراهم می کند. ابراز وجود کردن در دانش آموزان بسیار مهم است پس در نتیجه برای مشارکت در این بازی ها بسیار علاقه نشان می دهند. در طول بازی خود را یک فرد وظیفه شناس می بیننند. در طول بازی تسهیل گر یا مربی قوانینی را تعیین می کنند و اکثر دانش آموزان، بدون نیاز به توضیح بیشتر، کار را انجام می‌دهند و معلم‌ یا مربی نیز بر کارشان نظارت کرده و به آنها کمک می‌کنند

یادگیری از طریق بازی
  1. امکان تفکر انتقادی و تصمیم گیری با انجام بازی صورت می گیرد.
  2. اتحاد و همبستگی به افراد قدرت می بخشد که در بازی گروهی این امکان فراهم است. در نتیجه همه آنها برنده یا بازنده محسوب می‌شوند.

نتیجه

در نهایت باید گفت که انجام بازی در یادگیری، راهی مفید برای آموزش است. بازی‌ها، ابزاری هستند که به کمک آن‌ها می‌توان فرآیند یادگیری را با سرگرمی ترکیب کرد و بخشی از زمان مفید حضور در مدرسه را به آن اختصاص داد. بازی‌ها نباید فقط به عنوان جایزه یا برای گذران وقت انجام شوند. دانش آموزان باید در ازای تلاش خود، نتایج ملموس و عینی کسب کنند و در نهایت به یک ارزیابی مفید از خود برسند.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://mypap.ir/?p=1302
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد یادگیری با انجام بازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.