0
0

حقوق کودک را می شناسیم؟

4442 بازدید
حقوق کودک چیست

از سوالات مهمی پیمان‌نامه حقوق کودک که باید از خودمان به عنوان والد و تسهیلگر بپرسیم این است که حقوق کودک را می شناسیم؟ اصلا چه تعریفی برای آن وجود دارد و فایده این شناخت چه خواهد بود. مستند صحبت کردن یکی از اهداف مهم پیشگامان عرصه پژوهش است. طبق پیمان‌نامه حقوق کودک، حقوق آنها تعریف مشخصی دارد که برای هر یک از ماده قانونی های آن می توان مفصل نوشت. در این مقاله سعی شده است به تعریف کلی حقوق کودک پرداخته شود.

تعریف حقوق کودک

حقوق کودک چیست؟ حقوق کودک را می شناسیم؟ چقدر در ایران حقوق کودک مهم شناخته می شود؟ مجموعه از قوانین و امتیازاتی برای کودکان در نظر گرفته شده است همان معنایی است که ما به دنبال تعریف آن هستیم. حقوق کودک زیر مجموعه حقوق بشر قرار دارد که هدف ان پشتیبانی و حمایت از افراد غیر بزرگسال است. اگر بخواهیم دقیق تر توضیح دهیم باید بگوییم که کودک به فردی گفته می شود که زیر هجده سال دارد و این مسئله در پیمان‌نامه حقوق کودک (Children’s rights agreement) نیز ذکر شده است. شاید در قوانین داخلی ما برای کودکان زیر هجده سال تعریف دیگری وجود داشته باشد و ما بعد از سن بلوغ آن ها را نوجوان حساب کنیم و گاها در شواهد حقوقی آمده است که در صورت رشد عقلی کودک او را جوان نیز تلقی می کنیم!

حقوق کودک در بین الملل

حقوق کودک چیست؟

حقوق کودک را می شناسیم؟ چقدر به امتیازاتی که حق مسلم آن ها است آگاهیم؟ حقوق کودک شامل ارتباط گیری او با هر دو والد است و حفظ هویت انسانی او. همچنین این پیمان نامه به حفظ جان کودکان، غذای آن ها، آموزش عمومی که دولت تامیین کننده آن است نیز اشاره کرده است. همچنین قوانین کیفری مناسب برای سن کودک، حفاظت او در برابر حقوق مدنی کودک نیز از مهم ترین مفاد این پیمان نامه است. حقوقی که از آزادی در برابر تبعیض نژادی، جنسیت، گرایش جنسی، هویت جنسیتی، منشا ملی، مذهب، معلولیت، رنگ و قومیت از کودک دفاع می کند. حقوق کودک به نوعی اختیار عمل دادن به کودکان است که در فضای مدنی جامعه از آن برخوردار باشند و از آن ها در مقابل آزار و خشونت محافظت می کند.

همانطور که در ابتدای متن به آن اشاره کردیم و با یک پرسش مسئله را آغاز کردیم می خواهیم به طور مفصل تر به سوال حقوق کودک را می شناسیم؟ پاسخ دهیم.

کنوانسیون حقوق کودک دارای ۵۴ ماده است. همه ماده های کنوانسیون دارای اهمیتی یکسان هستند، اما چهار ماده آن راهبر بوده و از اهمیت بیشتری برخوردار هستند که باید در کنار دیگر ماده ها نیز مورد بررسی قرار گیرد.

حقوق کودک در ایران

این چهار ماده اساسی کنوانسیون حقوق کودک به شرح زیر است:

ماده ٢ در مورد ارزش یکسان همه کودکان و حق و حقوق مشابه آنهاست. هیچ کودکی نباید مورد تبعیض قرار بگیرد.
ماده ٣ در مورد خیر و صلاح کودک است. سیاستمداران، ادارات دولتی و دادگاه ها همیشه باید در تصمیم گیری های خود که روی کودکان تأثیر می گذارد خیر و صلاح کودک را در نظر بگیرند.
ماده ٦ در مورد برخورداری همه کودکان از داشتن حق زندگی و پیشرفت است.
ماده ١٢ به کودکان حق اظهار نظر می دهد و اینکه بزرگسالان بایستی حرف کودکان را بشنوند.

منبع

https://www.informationsverige.se/prs

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://mypap.ir/?p=2043
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد حقوق کودک را می شناسیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.