0
0
رادیو کودک

روز رادیو با پادکست کودک

4532 بازدید
پادکست کودک

روز رادیو با پادکست کودک روزی است که می‌خواهیم به مناسبت روز رادیو از پادکست پیشگامان عرصه پژوهش رو نمایی کنیم. امروز صدا آغاز شد به حدود ۱۵۰ سال قبل برویم. به نظر شما ما آن زمان‌ها چه شکلی بودند؟ چه فرق‌هایی با الان داشتند؟ انسان‌ها برای اینکه پیام‌هایشان را به هم برسانند چه کار می‌کردند؟ شاید پیش خودتان فکر کنید که از دود یا کبوتر نامه بر استفاده می‌کردند. البته که یک زمانی اینطور نیز بود.

اما این زمانی که ما به آن سفر کردیم دیگر از از کبوتر نامه‌رسان خبری نبود. آن زمان‌ها دستگاهی به نام تلگراف وجود داشت، که پیام‌ها را به صورت متن به یکدیگر مخابره می‌کرد. تلگراف با سیم می‌توانست پیام مخابره کند تصور کنید دنیای الان با این حجم پیام ارسالی چقدر سیم لازم داشت؟ خبر خوب این است که دومین پادکست پیشگامان نیز با نام پادکست نوروز منتشر شده است. شما را همراه قصه ها و مراسم های نوروزی می‌کند. حتما بعد از شنیدن این پادکست به سراغ پادکست عیدانه بروید!

چرا پادکست کودک؟

دنیا به یک کلاف سیم‌ای تبدیل می‌شد. برای همین است که می‌خواهیم درباره روز رادیو با پادکست کودک صحبت کنیم. حتماً وقتی هم می‌خواستیم به جایی برویم باید کلی حواسمان رو جمع می‌کردیم تا پای‌مان به سیم برخورد نکند. اولین‌ایده تلگراف بی‌سیم بادبادک‌هایی بودن که پشت آن‌ها توری مسی نصب شده بود و جای نخ سیم‌های مسی به آن‌ها وصل بود. بادبادک‌ها در واقع نقش فرستنده و گیرنده را داشتند که یکسری امواج الکترومغناطیسی را برای هم مخابره می‌کردند. مشکل اینجا بود که اگر یکی از بادبادک‌ها ارتفاعش تغییر می‌کرد، سیستم ارتباطی دیگر درست کار نمی‌کرد.


اما‌ ایده بادبادک باعث شد تا امواج رادیویی کشف بشوند. جایی که می‌توانند اطلاعات را منتقل کنند. تسلا در آمریکا توانست انرژی الکتریکی را بدون سیم منتقل کند. اما هنوز پیامی بدون سیم به جای دیگر منتقل نشده بود. همزمان با تسلا در ایتالیا مارکونی هم داشت روی‌ایده تلگراف بی‌سیم کار می‌کرد. مارکونی بالاخره توانست بعد از کلی تلاش و آزمایش سیگنال‌هایی را بین دوتا تپه با حدود یک و نیم کیلومتر بفرستد. اما وزارت پست و تلگراف ایتالیا کار مارکونی را جدی نگرفت. مارکونی تصمیم به مهاجرت گرفت و به پیشنهاد مادرش راهی انگلستان شد. در سال ۱۸۹۶ برای اولین بار دستگاهش را در ساختمان اصلی اداره پست لندن به نمایش گذاشت و بعد از آن ارتباط بی‌سیم در روی آب هم انجام شد. بالاخره در سال ۱۸۹۷ می‌توانست حق امتیاز اولین سیستم تلگراف بی‌سیم را دریافت کند. این یک انقلاب واقعی بود!

روز رادیو و تاریخچه آن

صدا‌های ما بدون سیم در فراز زمین جابجا می‌شدند. وقتی که کشتی تایتانیک غرق می‌شد، همین سیگنال‌های رادیویی بودند که توانستند جان عده‌ای از مسافران آن کشتی را نجات بدهند. این واقعه واقعاً شگفت‌انگیز بود. در سال ۱۹۲۰ کمپانی مارکونی اولین برنامه رادیویی را پخش کرد. یک اجرای سوپرانو از خواننده استرالیایی. ( آهنگ نلی ملبا)


در سال ۱۹۶۰ این شرکت سونی بود که اولین رادیو ترانزیستوری را معرفی کرد. این رادیو آنقدر کوچک بود که می‌توانست در جیب کت آدم‌ها جا شود. البته که الان دیگر این سایز به نظر ما شاید خیلی هم بزرگ به نظر بیاید. اولین باری که صدای آدم‌ها از رادیو شنیده می‌شد مردم چه حالی داشتند؟

الو الو الو

این سیستم به ایران نیز آمد. (حدود ۲۰ سال بعد در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۱۹) اولین فرستنده رادیویی در ایران افتتاح شد. روز رادیو با پادکست کودک نیز باید مورد توجه قرار گیرد. ساخت پادکست برای کودک و نوجوان باید تبدیل به یک فرهنگ شود.

“اینجا تهران است صدای ایران.”

حدود هشتاد سال پیش کسانی که در میدان توپخانه تهران برای شنیدن صدای جعبه جادویی دور هم جمع شده بودند، این جمله را شنیدند.

اما دو روز بعد اولین برنامه ویژه کودکان از رادیو پخش شد این برنامه که قصه‌های صبحی نام گرفت هر هفته جمعه‌ها به مدت نیم ساعت از رادیو اجرا می‌شد. دیگر از آن روز‌ها به بعد صدا قابل پخش شدن بود.

رادیو، راهی برای ارتباط گرفتن

صدا صدا صدا صدا، تنها صداست که می‌ماند. شاید امروز، با این حجم از پیشرفتی که علم در حوزه ارتباطات داشته است، باور آن روز‌ها برایمان سخت باشد. باور روز‌هایی که بچه‌ها برای شنیدن یک برنامه مخصوص به خودشان باید تا آخر هفته را ثبت می‌کردند. باور اینکه آدم‌ها نتوانند با هر جایی که دوست دارند فقط با زدن یک دکمه در ارتباط باشند. زیرا دیگر به مرور آدم‌ها شروع کردند غصه‌هایشان را در فضا‌های بزرگتر و با مخاطب بیشتر برای هم تعریف کردند. آدم‌ها توانستند راه‌های بهتری را برای رساندن پیام ها‌شان به هم پیدا کنند. این طور دیگر لابد حرف هیچ کس در دلش نمی‌ماند. این طور دیگر لابد همه از حال هم باخبر بودند اما آیا واقعاً همین‌طور است؟

صدا کن مرا

صدای تو خوب است

صدای تو سبزینه آن گیاه عجیبی است

که در انتهای صمیمیت حزن می‌روید

در ابعاد این عصر خاموش

من از طعم تصنیف در متن ادراک یک کوچه تنهاترم

بیا تا برایت بگویم چه اندازه تنهایی من بزرگ است

How To Start A Podcast: A Complete Step-By-Step Tutorial

به مناسبت ساخت پادکست کودک!

امروز روز رادیو با پادکست کودک است روزی که صدا آغاز شد، روزی که صدا ماندگار شد، روزی که صدا اوج گرفت، برای همین و برای این که ما هم بتوانیم صدایی را به گوش شما برسانیم دور هم جمع شدیم. دور هم جمع شدیم تا از غصه‌های خودمان برایتان بگوییم. قصه‌هایی که در هیچ کتابی نوشته نشده است. آخر داستان‌ها ما را به هم نزدیک‌تر می‌کنند. در حقوق کودک مسأله آموزش و رشد فردی کودک اهمیت بالایی دارد. این مسیر می‌تواند راهی برای تسوعه فردی و اجتماعی او باشد.

«ما از داستان‌ها ساخته شده‌ایم. آن‌ها که اتفاق افتاده‌اند و آن‌ها که همین لحظه اتفاق می‌افتند و آن‌ها که تمام آن در تخیلات ما از طریق کلمات و تصاویر و رویا‌ها و احساس شگفتی بی‌پایان در مورد جهان اطرافمان و اینکه چطور اداره می‌شود شکل خواهد گرفت. »ما آمدیم تا از قصه‌های کودکی بگوییم. قصه‌هایی که همیشه بزرگتر‌ها برای ما نوشته‌اند، اما این بار خودمان می‌خواهیم برایتان تعریف کنیم.

اما ساخت پادکست به چه صورت می باشد؟ آیا می‌توان بدون سابقه فعالیت در این حوزه شرکت کرد؟ دوره های آموزشی پیشگامان عرصه پژوهش دارای تنوع زیادی است. با هر سلیقه ای می توان کلاس انتخاب کرد. شما در این دوره ها از پشتیبانی دائمی برخوردار می‌شوید. یکی از دوره های جدید ما، دوره پادکست سازی می‌باشد که به تازگی آن را راه اندازی کرده ایم. خبر خوب این است که استقبال زیادی از این دوره شده است. کافی است از طریق شماره تماس موجود در سایت با ما ارتباط بگیرید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://mypap.ir/?p=2675
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد روز رادیو با پادکست کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.