0
0

رصد آسمان با کودکان

5032 بازدید
رصد آسمان شب برای کودکان

رصد آسمان با کودکان تجربه‌ای متفاوت بود. تیم پیشگامان عرصه پژوهش آن را به خوبی برگزار کرد. کودکان از این برنامه بسیار لذت بردند. از ابتدای برنامه تصمیم بر آن شد که با یکدیگر آشنا شویم و سپس اطلاعاتی را در رابطه با علم نجوم و آسمان کسب کنیم. اردوی رصد آسمان با کودکان، با هدف آموزش نجوم به کودک و نوجوان برگزار شد. در این اردو فعالیت‌های متنوعی انجام شد. ابتدا با استفاده از تلسکوپ به رصد ماه پرداختیم. سپس سعی کردیم که از آن با استفاده از دوربین‌های عکاسی معمولی، عکس‌برداری کنیم. با موضوع منظومه شمسی و سیاره‌ها (Solar system and planets) بازی های متنوع و جذاب را انجام دادیم. این بازی‌های دسته جمعی در تقویت ارتباطات اجتماعی کودکان و نوجوانان بسیار مؤثر است.

گزارشی از رصد آسمان با کودکان

تسهیلگر این برنامه خانم حبیبه رمضانی بودند. مدیران مؤسسه خانم و آقای کشاورز نیز مهمان این بودند. آن ها برنامه را هدایت و راهنمایی کردند. بخش جذاب برنامه، رصد آسمان با کودکان و بخش پذیرایی بود. با همراهی یکدیگر توانستیم سیب زمینی تنوری در کنار آتش درست کنیم. آموزش نجوم به کودکان با رصد ماه و سیاره ها برای آنها لذت بخش و سرگرم کننده است. تنوع در فعالیت‌ها باعث می‌شود کودکان در اردو سرگرم شوند. آن ها می‌توانند روابط اجتماعی خود را تقویت کنند. در کنار یکدیگر و کنار آتش یک سرود زیبا خواندیم. سپس از منجم کوچک دعوت کردیم تا اطلاعات مفیدی را در رابطه با خوشه‌های ستاره ای بدهد. خوشهٔ ستاره‌ای مجموعه‌ای از ستارگان است که با نیروی گرانشی دوجانبه به یکدیگر پیوسته‌اند. ستارگان هر خوشه، هم‌زمان از یک ابر غبار و گاز متولد شده اند.

رصد آسمان شب


یکی از برنامه‌های که به صورت روتین و همیشگی در اردوهای پیشگامان عرصه پژوهش وجود دارد معرفی کتاب است. معرفی کتاب‌هایی که می‌تواند بسیار سرنوشت ساز باشد در این اردو که با موضوع رصد آسمان با کودکان بوده است. کتاب من زمین هستم را به صورت جمعی مطالعه کردیم. این کتاب را استیسی مک آنلتی نوشته است. مترجم آن آناهیتا حضرتی کیاوندانی است. ناشر کتاب من زمین هستم، انتشارات پرتقال است.

معرفی کتاب من زمین هستم

قبل از خواندن کتاب من زمین هستم سوالاتی از کودکان پرسیده شد. اینکه چقدر با کره زمین آشنا هستند؟ درباره سیاره زمین چه اطلاعاتی دارند؟ چطور می توانیم زمین را برای آیندگان حفظ کنیم؟ در نهایت کتاب را مطالعه کردیم و از خواندن آن لذت بردیم. «سیاره شو!» یکی از بازی‌های جذابی بود که در اردوی رصد آسمان با کودکان انجام شد. بازی از این قرار بود که از کودکان خواسته شد تا هر نفر نقش یکی از سیارات را بگیرد. نقش‌های مختلفی به آن‌ها سپرده شد. اورانوس، نپتون، پلوتون، زمین، زحل، مشتری، خوشه های ستاره‌ای و ماه نقش‌هایی بودند که به کودکان داده شد.

منظومه شمسی

بازی و شادی در رصد آسمان با کودکان

از آن‌ها خواسته شد تا به ترتیب نزدیکترین سیاره به خورشید بایستند. تجربه‌ای شیرین و جذاب که در بوستان ولایت تهران برگزار شد. کودکان بعد از اتمام دوره تصمیم گرفتند تا در اردو‌های بعدی پیشگامان عرصه پژوهش شرکت کنند.
یکی از اهداف پیشگامان عرصه پژوهش از برگزاری این اردو‌ها این است که کودک و نوجوان با انواع مختلفی از مشاغل موجود آشنا شوند. ابزارهای مشاغل را بشناسند. با حوزه‌های مختلف کاری ارتباط بگیرند. زیرا که در آینده آن‌ها در همین حوزه‌ها مشغول به کار می‌شوند. چه بهتر که از همان کودکی بتوانند درباره آن‌ها فکر کنند و اطلاعات خود را در زمینه شغل های مختلف بالا ببرند.

مثلاً در اردوی رصد آسمان با کودکان، هدف آشنایی و آموزش علم نجوم به کودکان بود. ارتباط آن با شغل منجم به خوبی صورت گرفت. منجم کسی است که وقت و سرمایه خود را بر روی سیارات منظومه شمسی می‌گذارد. تا بتواند اطلاعات مفید و دقیقی را به جامعه ارائه کند. شما می‌توانید در بخش دوره‌های حضوری فعالیت‌های متنوع این مؤسسه آموزشی و فرهنگی را دنبال کنید. چنانچه مایل به شرکت در دوره‌های بعدی ما هستید می‌توانید از بخش تماس با ما با تیم تسهیل‌گران ما ارتباط بگیرید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://mypap.ir/?p=2897
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد رصد آسمان با کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.